Vadvetjåkka

Någon som vandrat i Vadvetjåkka nationalpark?
Kanske finns någon reseberättelse på nätet som man kan ta del av?

Blev lite sugen på denna del efter läst information om området på nätet och testade söka efter gjorda turer men fann inte mycket...
 
Har varit och nosat på parken men tältade vid Torne träsk

Låg basläger vid träsket för en del år sedan och gjorde dagsturer uppåt parken. Spännande miljö med häftiga dalar där man med en god kikare kunde studera Fjällvråk och annat trevligt, bland annat. Lite få lämpliga anslutningspunkter från Björklidenhållet men annars spännande områden. Glesbefolkat, dock en och annan "ark" längs med älven - som inte alltid finns med på kartan.

Räkna inte med några långvandringar i området men det är helt klart värt att besöka. Speciellt kul var att kunna spana ned från fjället genom fjälldalarna till Nordsjön och kustsamhällena på norska sidan :).
 
En tur 2009

Jag var uppe i Vadvetjåkka på en tur 2009. Vi utgick ifrån Kopparåsen och följde leden rakt norr ut upp till bron öster om vuolip njuroajavri.
Efter det så fortsatte vi rakt norr ut till vi stötte på Vadvejohka vilken vi bedömde som icke vadbar nedanför berget. Istället så fortsatte vi upp på skrå på den sluttningen västen om Vadvejohka och gick upp till dalgången väster om Vadvetjåkka. Underlaget var väldigt bra vilket ledde till att både stigningen och skrågången inte var några problem alls.

Vadvejohka att ha fortsatt upp tills Vadvejohka delar sig så var det inte några större problem att hitta vadställen och vi tillbringade resten av tiden med att göra dagsutflykter i dalgången.

De sägs att Vadvetjåkka är ett av Sveriges kraftigaste regnhål men för våran del så möttes vi bara av klart väder.
Dalgångens flora var minst sagt imponerande. Det mest slående när vi var där, tror det var i början på juli - kan kolla upp det närmare, var de enorma bestånden av smörboll. Men det fanns även en hel del andra örter.

Men det man kan komma ihåg är att det är en liten nationalpark om man jämför med de andra vi har i fjällmiljö. Om man håller sig uppe på lite höjd så går utan problem att gå fram och fram och tillbaka på en eftermiddag. Även själva fjället är väldigt lättforcerat.

Det jag inte har någon erfarenhet av, men gärna skulle sett mer av, är våtmarkerna i de södra delarna och de grottor som finns i berget.
Däremot så kan jag meddela att jag aldrig har blivit så hårt angripen av insekter som i de södra delarna av parken. Självklart mygg men ännu mer flugor m.m.

Ett tips om du funderar på att ta bussen mellan Abisko och Kopparåsen kan vara att dubbelkolla vilka säsonger den går. Jag missade att det var Norsk(?) datumformat vilket ledde till att vi fick gå från Kopparåsen tillbaka mot Abisko på hemvägen.
Sån tur är så hade vi några bekanta med bil som kunde hämta upp oss, men det kändes lite onödigt :)

Säg till om du har några andra frågor så kanske jag kan gräva lite mer bland minnena och bilderna.


God tur!
 
Hej. Tack för svaren.
Hade tänkt mig börja på samma ställe som er för att ta mig till nationalparken och sätta upp lägret för att sedan utgå från de och göra några dagsetapper innan det är dags att vända hemåt. Är främst intressera av nationalparken just för dess flora och fauna, planen är att ta med kamera, kikare och några fickuppslagsböcker så långvandringar är inte prio 1.

Fanns det alltså bra tältplatser högre upp i mitten av parken? Har också hört att det är enormt mycket myggor (inte så konstigt med tanke på sankmarken) men tänkte att det kanske går att vara lite strategisk med var man sätter lägret.


Ska tänka på det där med bussarna!
 
Uppe i dalgången så fanns det väldigt gott om bra tältplatser. Därifrån kan man utan problem nå vilken del av parken som helst på en dagstur. Dessutom så var inte myggen några problem alls på den höjden för oss.

Jag blev mest imponerad av floran. Det vi såg av faunan var klart dominerat av fågelliv, men inte heller det var otroligt rikt uppe i dalgången. Kan tänka mig att det är bättre i våtmarkerna söder om fjället. Utöver fågel så såg vi nog bara några paddor och en lättskrämd älg.

För att summera det så kan jag rekommendera en tur, det kan nog vara en av Sveriges minst besökta nationalparker. För egen del så såg vi inte en människa efter det att vi hade kommit en timme ifrån bilvägen.

Dessutom så får man samma härliga vy bort mot lapporten som Grundsten har valt att använda som omslagsbild till sin bok "Sveriges Nationalparker".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.