Vadvetjåkka

Vi är några som åker till Vadvetjåkka i augusti och gärna tar emot alla tidigare erfarenheter och reseskildringar med öppna armar. Av särskilt intresse är skådningar, växter och geologi. Naturligtvis är alla tips om bra vad också av stort intresse.

Tack på förhand och go tur själv!
Torkel Nilsson
 
Bra häfte från 1961

Tarfala; sa:
...tar emot alla tidigare erfarenheter och reseskildringar med öppna armar.

Tack vare universitetsbiblioteket i Lund fick jag fram häftet "VADVETJÅKKO - Sveriges Narionalparker" utgivet av det som då hette Kungliga Domänstyrelsen och text av Gustaf Sandberg.
I foldern som är på 16 sidor finns bra med hänvisningar som:
Geologisk undersökning av O Sjögren (1909)
Flora sammanställd 1925 av Th. C. E. Fries
Spindelfaunan av Å. Holm (1931)
Skalbaggar hos L. Brundin (1934) och
Collemboler hos I. Agrell (1941).

Om det är otillgängligheten eller följande punkt i föreskrifterna för nationalparken "Innom nationalparken är det - förbjudet att företa vetenskapliga undersökningar" som gör att det finns så lite material kan man undra.

Ser fram mot fler och fram för allt färskare turberättelser!

Go tur!
Torkel Nilsson
 
...och vill någon annan också få tag på häftet kan det vara troligare att det finns på det lokala biblioteket i bokform: alla de små häftena (Sarek, Muddus osv) sammanfogade till boken Sveriges Nationalparker.

Lars
 
Blommor, grottor och tältningsförbud

Hej

Jag tänkte bara säga att vadvetjåkka massivet är fullt av grottor, inte superstora men rätt så mysiga att kryp in i. Vadvetjåkka är också den enda bergssluttning i Sverige med kalkgrund som vätter mot söder vilket betyder att där är många intressanta växter, om man nu är intresserad av det.
(Kalkberg=grottor för övrigt)
Om du inte visste det så har jag för mig att det råder övernattningsförbud i hela national parken, kan vara bra att kolla upp.

Hoppas jag var till någon hjälp (och det jag säger är sant kan ju ha blandat ihop det med något annat ...tjåkka)

Per
 
Re: Blommor, grottor och tältningsförbud

Per Nielsen; sa:
Hej

....så har jag för mig att det råder övernattningsförbud i hela national parken, kan vara bra att kolla upp.

Per

Har kollat med föreskrifterna för Vadvetjåkka
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/l87-6.htm
men tror att Du tänker på Abisko
http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/l87-7.htm
där man bara får tälta på anvisade platser innom nationalparken.

Go tur!
Torkel Nilsson
 
Mest grottisar?

Verkar mest vara speleologer som har iakttagelser och berättelser från Vadve. Hittade bland annat denna artikel på deras hemsida http://www.speleo.se/grottan/2000/mellanlammis.htm

Har ngn t ex varit in/upp till de gamla offerplatserna i passet mellan Vadvevagge och Budalen skulle det vara intressant att höra om detta.

Go tur!
Torkel Nilsson
 
Så var det dags igen!

Har Du erfarenheter från Vadvetjåkkas inre och undre delar så låt höra!

Go tur!
 
Tack Göra!

Tack Göran!
Jag läser med stor behållning dina böcker då och då. Varje gång fräschar de upp minnena och ger nya uppslag på turer och avstickare.

Skulle bli mycket glad om någon som varit längst upp i norr kring gränsen och offerplatserna ville höra av sig med bilder och erfarenheter.

Go tur!
Torkel.Nilsson@telia.com
 
Det skulle jag också, de är inte särskilt kända. Var har du sett dem omnämnda, inte i mina böcker väl?

Om någon gått i Kuokkelområdet i nutid utan att gå bort sig vore det också kul att höra.

Tack för komplimangen om mina böcker. Gruvbrytningen och den fina dagsturen från Kopparåsen skildras också i "Smultron vid fjällvägarna", kom jag på.

Många fina smultronställen tillönskas er,

Göran F.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.