Vad hyra o slipa telisprylar i Stockholm

Tjeena alla.
Jo efter som jag inte bott i huvudstaden på 10 år så är jag rätt novis på var man kan hyra bl, alpin och telisutrustning till ett överkomligt pris i Stockholm. Ska ta med ett par polare till "lapphelvetet" och försöka visa dem att det finns massa glädje med våra norra region och med att umgås med snö. Men de har inte en pryl. Så nu undrar jag om det finns någon som vet var jag kan få tag i hyfsade prylar utan att köpa stället.
Dessutom var kan jag få skidorna slipade och kanter hängda. Alpingaraget har jag ringt till men de skulle ha 300 kr/par. Lite väl häftigt om man har mer än ett par skidor och dessutom tycker om att åka på vassa kanter.
Tacksam för alla svar. (låter som en sämre kontaktannons).
Lavinfaran.
 
Alpint.com

Alpint (alpint.com) på Torsgatan hyr ut och slipar skidor. Sen om de är billiga eller ej är en annan fråga. Hyrde två par testtelisar över en långhelg för 600 kr totalt.
Misstänker att alla butiker håller liknande priser.
Tror Naturkompaniet på Hanteverkargatan slipar skidor också.

/Per
 
Slipa skidor "billigt"

Tjeena alla.
Tack för bra svar. Har själv gjort lite fältarbete i Huvudstaden. Är bedrövad av det bemötande och den brist på kunnande man möts av på skidavdelningarna.Vill inte måla ut någon speciell affär utan det tycks mer vara legio att man bemöts nedlåtande av någon ung spoling, oftast av manligt kön som ”bräker” om saker han inte vet ett skapandes grann om. Men jag måste ändå nämna Stadium på Hamngatan som det verkliga bottennappet. Där såg jag bl, att de sålde samma alpinskidor som jag tidigare tävlat i Storslalom med. Ett par stenhårda Salomon i 2-V serien, 184 cm ”korta”. Av nyfikenhet frågade jag lite om dem. Jo att de var dyra kunde jag själv läsa på prislappen, men sedan började dravlet. De var för mjuka med dåligt isgrepp, endast till för off pist åkning och absolut inte lämpliga för en som såg ut som jag.
Hur nu en hård storslalomskida kommer att fungera i puder vill man väl bara tänka på och helst inte testa. Försökte rätta till det hela med några argument, men det gick inte. Jag som är 197 cm stor och över 100 kg samt i samma generation som ”Stenis och Grabbarna” skulle bara lyssna och lära. Det hela blev ganska pinsamt.
MEN nu till det positiva.
På Intersports skidavdelning i Sergelgången möttes jag av två mycket trevliga och kunniga försäljare. JOHAN och ROBIN. De viste vad de talade om samt kunde det magiska yttrycket ”Jag vet inte, men jag kan ta reda på det” i stället för att bara gå på.
DESSUTOM kostar en slipning med hängning av kanter 150 kr. Dvs ½ priset jämfört med ex Alpingaraget. Kan således varmt rekomender denna butik.
Nog med smygreklam. Men jag hoppas att en och annan försäljare läser detta så att de kan bli lite annat ljud i pipan om det dyker upp en överåldrad ”ski-bummer” och ställer kluriga frågor.
Allas väl. Lavinfaran.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.