Vad göra med kråkbär?

Hej!

Plockat ca 2 liter kråkbär idag. Vad kan man göra med dem?
Har googlat en del och bara hittat nått saft recept. Finns det någon därute som provat
gjort sylt eller nått annat gott?

/ Daniel
 
Kopierar in en text efter medgivande, där kråkbär diskuteras.
Det är från sajten Alternativ.nu


Jag trodde länge att det bara var jag som åt kråkbär.
När jag var liten fick jag skäll om jag åt upp de goda blåbären som vi skulle koka sylt på, så då åt jag kråkbär istället. Fast det fick jag också skäll för av momor, det var ju inget att äta.
Jag tyckte dock att de var goda, lätt repade från stooora klasar och trevliga eftersom de inte färgar av sig så mycket som blåbär så jag åt vidare.
De är lite sträva och vattniga på ett vis men goda med en smak som jag inte kan förklara riktig. Att de skulle gå att förväxla med blåbär betvivlar jag eftersom de har en helt annan planta med barrliknande blad tätt packade runt små stammar och svarta bär i klasar runt toppen på "grenarna".

Blev glad härom året i alla fall för på en marknad hittade jag en Finländsk familj som hade sylt, saft, marmelad, torkade bär mm och de hade allt möjligt gjort av kråkbär. Av dem fick jag veta att i Finland anses kråkbäret minsann inte vara något skräpbär utan ett fint bär



Kolla upp det där finländarna gjort, de ligger före oss med att kunna ta hand om skogens skafferi som vanligt...
Mvh peter
 
Det finns två sorters kråkbär. Nordkråkbär och kråbär. Somliga floror kallar de senare sydkråkbär och det är viss oenighet om det är två arter eller två underarter av samma art. Dock tycks de som är intresserade av bärens smak vara eniga om att nordkråkbär är godare. Nordkråkbär får tre stjärnor och de andra bara två. Om Daniel har gått ut där han bor så är det med visshet nordkråkbär han har fått tag i. Om Peter går ut hemmavid så hittar han lika säkert vanliga kråkbär. Vad det är finnarna har plockat är svårare att säga, för där finns båda arterna i hela landet.

Kråkbär i Den virtuella floran
Nordkråkbär i Den virtuella floran
 
Såg på en amerikans sajt att de har använt kråkbär till pajer,gele,sylt

och vitt-vintillverkning i många år.

Haraldn påpekar mycket riktigt att det finns två sorter, det måste nästan till gen-tester för att skilja dem åt står det i en beskrivning.
Annars sägs det att bladens form skiljer sig lite, lite från varandra, knappt märkbart.
 
Såg på en amerikans sajt att de har använt kråkbär till pajer,gele,sylt

och vitt-vintillverkning i många år.

Haraldn påpekar mycket riktigt att det finns två sorter, det måste nästan till gen-tester för att skilja dem åt står det i en beskrivning.
Annars sägs det att bladens form skiljer sig lite, lite från varandra, knappt märkbart.

För det mesta är det ganska lätt att skilja dem åt. Till att börja med så är det bara en liten del av Sverige där båda arterna finns. Vidare är det vanliga kråkbäret nästan alltid tvåbyggare, d.v.s. det har hanplantor och honplantor, medan nordkråkbäret nästan alltid har tvåkönade blommor. Ståndarna brukar sitta kvar under bäret så man ser det även efter blomningen. Den omnända svårigheten att skilja dem åt har att göra med de sällsynta undantagen, men dem tror jag inte att man träffar på så ofta.

empetrumf.jpg


Blommande kråkbär, honplanta

empetrumm.jpg


Blommande kråkbär, hanplanta
 
Tack haraldn för dina bilder o beskrivning av hur de skiljer sig åt, kråkbäret har inte hitills hamnat under min "lupp", men det ska jag ändra på !
peter
 
Så där. Kokade kråkbärssylt. Blev en stark blå sylt precis som blåbärssylt. Trots att att jag kokade ganska länge så löste inte bären upp sig.

Inte galet gott men helt ok. Har haft det i morgonfilen nu ett par frukostar. Och det sägs ju vara nyttigt så jag äter nog upp de ca 2 liter jag plockade
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sassabrassa Kråkbär i Stockholmstrakten? Bär och svamp 7
Reibel kråkbär eller blåbär? Bär och svamp 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.