vad är mesh?

Mesh är ju oftast änvänt som foder/lining i olika skalplagg. Jag tycker att det verkar vara lite glest för att vara bra som myggnät, särskilt med tanke på knott, men kanske finns det i olika tätheter? Att ha innertält i mesh-material vet jag inget om, men skulle nog ändå föredra ett mer komventionellt material då jag inte tror att man gör några direkta viktbesparingar. Dessutom inbillar jag mig att kondensen som kan droppa från ytterduken lättare tränger igenom en meshväv.
/Richard
 
Mesh och vikt

Möjligen kan man också tillägga att mesh och insektsnät numera inte är lättare än de allra lättaste nylonvävarna. Snarare tvärtom.

Konsekvensen av detta är enligt min mening att enda anledningen till att ha nät är att kunna se ut genom det. Vilket faktiskt är en mycket viktig anledning om man som jag gillar känslan av att ligga 'ute'.

Detta löser man enklast genom att ha insektsväv runt huvudet och inte mer.

Och skall man ha insektsväv så skall man absolut se till att den är så tät att den klarar de minsta insekterna, typ knott och no-see-ums.
Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.