Ut och Jobba.

Har varit kontorsråtta nu i allt för många år. Nu börjar paniken sprida sig i kroppen och jag vill ha ett vettigare jobb där man får röra på sig och gärna utomhus!

Är det någon som har lite tips? Premisserna är: Jag kan tänka mig att plugga men max 2 år. Och jobbet/studierna (såvida det inte är på distans) bör finnas i närheten av Stockholm (radie 10 mil). Och framför allt jag vill ut och röra på mig och inte sitta still inne på ett kontor. Obs... gör inget om man tjänar en hygglig månadsslant. Sen är det kul om det inte är något ensamvargsjobb utan att man får träffa lite folk.
 
Kolla med Skanska,. dom brukar behöva folk till asfaltläggning.
Ute, arbetskamrater, lön, kort inlärrning. Alla krav uppfyllda.
 
Kontorsråttor ofta friluftspionjärer

Det ligger ingen motsättning i att ha ett kontorskneg och att vara intresserad av rörligt friluftsliv.Tvärtom, ett fysiskt krävande arbete innebär kanske att man varken har lust och ork till en fysisk krävande fritid.

Många av pionjärerna i de svenska fjällen var kontorsråttor i Stockholm. Kontorsarbetet motiverar till regelbunden fysisk träning samt till drömmar om stora turer i berg, på hav eller var man nu har sitt intresse. Idyllisera inte ett rörligt arbete.
 
Det ligger ingen motsättning i att ha ett kontorskneg och att vara intresserad av rörligt friluftsliv.Tvärtom, ett fysiskt krävande arbete innebär kanske att man varken har lust och ork till en fysisk krävande fritid.

Många av pionjärerna i de svenska fjällen var kontorsråttor i Stockholm. Kontorsarbetet motiverar till regelbunden fysisk träning samt till drömmar om stora turer i berg, på hav eller var man nu har sitt intresse. Idyllisera inte ett rörligt arbete.

Det är skillnad på att drömma och att genomföra.
 
Att vara kvar framför datorn på ett kontor är helt uteslutet. Har kört på metoden kontor på jobbet - ute på fritiden i 7 år nu och det funkar inte längre. Önskar att det hade det men icke.

Så nu måste jag göra nåt annat annars blir jag galen. Skulle kunna tänka mig att sträcka mig till 50% inne 50% ute där går gränsen...
 
Lantmäteriet.
Planerar sina dagar själv, träffar mycket trevligt folk. Ute och mäter allt från reservat i skogsområden till tomter i samhällen. Ute ca 50-70% beroende på säsong och resten av tiden inne för kartering, arkivforskning mm.

Lycka till

Calle
 
Jag tror säkert en 2 årig KY utbildning räcker för lantmäteriet om du vill jobba med mätning. Annars är det längre utbildning till förrättningslantmätare. Det finns en mängd olika jobb inom lantmäteriet, men vill du vara ute så är det mätning som gäller. Sedan är det ett internt utbildningsprogram på lantmäteriet som man går parallellt med jobbet både för de som jobbar med mätning och för förrättningslantmätare.

Calle
 
Jag tror att en KY-utbuldning för mätningsingenjör är ganska lagom, då får man ju lite tid inne också kanske de dagar man inte är sugen på att vara ute. Pluggar du för mycket så är risken att du fastnar bakom ett skrivbord igen. Som mätningsingenjör med viss inriktning på GIS så har jag lite varierande tid inne och ute men kan under dåliga dagar sitta inne och knappa och dom soliga dagarna så åker jag ut och knappar.

Vill du vara ute alltid så finns det ju dom salta killarna som pysslar med VA-anläggning men då får du ju stå i ett lerigt dike till pensionen kommer.
 
Antar att det har något med bygg- och anläggning att göra, kontakta din kommun och fråga om dom har någon grävgubbe som kan tipsa...

Kommunen brukar ju kunna erbjuda diverse parkarbete också...kratta löv och såga träd på arbetstid kanske inte är det sämsta med tanke på hur mycket frisk luft man får.
 
Polis, brandman inga höjdarlöner kanske men du får röra på dig både i jobbet och framförallt under utbildningen :) och du kommer garanterat träffa folk i alla tänkbara situationer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.