Uppgradera stegjärn

Hej,

jag har ett par gamla C.A.M.P stegjärn (ca 20 år) som är i princip oanvända. De fästes med remmar vilket är rätt knöligt att hantera och tenderar att släppa efter ett tag. Istället för att köpa nya så jag funderade på om man inte kan byta ut remmarna och uppgradera till något mer moderns bindningssystem? Finns det sånt, och går det?

/Måns
 
Det går att köpa reservdelar till tex Petzls och BDs vanligaste varianter. Så man kan beställa spännen och sen borra upp hål i stegjärnen som spännena passar i, beroende på stegjärnens utformning.

Dock kan det vara mycket jobb för att spara ett par hundralappar. Och nyare stegkärn torde ha bättre utformning på själva piggarna som man klättrar med.
 
Hade också ett par CAMP-järn med rembindning för länge sedan och blev aldrig riktigt vän med den krångliga lösningen.

Köpte senare ett par Grivel AirTech med Cramp-O-Matic bindning, jätterbra, så länge kängans tå- och hälklack var fräscha...sen började det kännas otäckt.

Har nu ett par Black Diamond med deras remlösning("Strap" efter stegjärnets modellnamn) och den varianten känns både enklare och pålitligare än de gamla CAMP-järnen(tycker mig ha sett att nyare CAMP verkar ha en liknande lösning), funkar perfekt på storskorna och dessutom hyfsat på vanliga vandringskängor.

Vet att Ed Viesturs pratade sig varm för rembindningar då han menade att det fanns mindre som kunde krångla med den typen av system och att det var enklare att improvisera ihop om något gick sönder(om man som i hans fall då antagligen befann sig ensam på 8000+ vill säga...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.