Underställ för ett drygt år gammalt barn?

Hej!

Vet ni om det finns att köpa
underställ (liknande dem som vi vuxna använder och håller oss torra, typ "Craft" eller liknande) för ett barn som
ett år gammalt?
mvh,
Maria
 
I Stockholm finns det att köpa på Naturkompaniet (Hantverkargatan & Sveavägen) av ull från storlek 74 och uppåt. Craft och ullfrotté från 100 centilong, samt norska Devolde med 80% Merinourull från storlek 2 år.
/Malin
 
Det finns Craft från ca 90 cl, vår son har haft det sen ha var ca 10 mån gammal. Craft finns lite överallt, bla Intersport och Team Sportia. Team Sportia i Linköping är välsorterade, om du bor där. För större barn, ca 120 cl, har jag i år även sett konkurenter till Craft, tror det var NewLine och Everest.
Förutom syntetställ (som Craft) finns även ullfrotteställ från ca 90 cl, bl a från Ullfrotte'. De kostar dock lite mer.
/Stina
 
Och precis som med vuxna ska man nog fundera på vad underställets viktigaste funktion är - är det att föra svetten vidare till nästa lager (tunt, syntet) eller att värma (tjockare, ull).

Rent instiktivt skulle jag satsa på ull för barn.
 
Nordesjö; sa:
Och precis som med vuxna ska man nog fundera på vad underställets viktigaste funktion är - är det att föra svetten vidare till nästa lager (tunt, syntet) eller att värma (tjockare, ull).

Rent instiktivt skulle jag satsa på ull för barn.

Håller med.

Barn innan tonåren svettas inte som vuxna. Om barnet svettas har det för varmt. Det har inte rört sig för mycket. Framför allt inte en ettåring. Du får själv reglera, normalt via halsen. Personligen skulle jag hellre titta på mellan eller yttre lagret och se till att de fungrar bra. Har man ylle som inte 'killar och sticks' är det naturligtvis rätt att använda det i första hand.
 
merinoull underställ

Polarn o Pyret har sköna ullunderställ för barn i merinoull. kostar en del men kanske det kommer fler till skaran som såsmåningom kan ärva...
 
Min dotter är 20 månader och förra vintern så köpte vi POP "ylleunderställ" i delar. Vi har kört understället dvs body, långkalsonger, strumpor (köpte 3 par strumpor för ombyte) sedan kör vi fleece-hängselbyxor och sedan fleecetröja. Därefter använder vi POPs "våroverall" den är tunnare och vind/vattenavstötande och med tunnt fleece foder dock inte i ärmar och ben. Problemet med "våroverallen# är att den bara säljs på våren..... typiskt Sverige ;-) Vi har kört detta i olika kombinationer ner till 20 minus under förra året. Vi är väldigt nöjda med resultatet och det verkar Ellen vår dotter också.
 
Ullfrotte

Vår son Rasmus har haft ullfrotteunderställ från det han var ett och ett halvt år, hans första vinter utanför vagnen.

Vi har varit mycket nöjda så och sonen.
 
Magasin du Nord

Butik i Luleå som jag tror säljer på postorder. Fantastiskt fina underställ i olika modeller i ull. Tvättbara i maskin så klart, finns i storlekar från bäbis till vuxen.

Håller med om att små barn hellre bör ha ull än syntet.

A
 
Ull är bäst

Givetvis finn Ullfrotte som nämnt ovan och även Ruskovilla från finland som gör tjocka och bra underställ. Ibland tycker jag att de är lite väl tjocka (och dyra). Vår son liksom vår dotter gjorde sover alltid middag ute, ja även i 15 minus, så vi har investerat i ett sett Ruskovilla. Det är jättebra mitt i vintern när det är riktigt kallt, men på höst och vår är tunnare underställ bättre.

Om du har vägarna förbi Danmark bör du kolla efter ylleställ. De är lite tunnare och kostar under hundralappen per del. Dessa tunnare har jag inte sett i Sverige.

Det är bra att ha lite olika beroende på väder och temperatur.

AV
 
Hittade ullunderställ i naturvitt på en vanlig Coopaffär. Kostade 50 spänn delen och funkar ypperligt till vår 1-åring. Så kolla mer oväntade affärer!

//Tobias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.