underhålla ny hatt??

Har köpt en ny läderhatt och börjar fundera så smått vad jag ska smörja den med??
Vill helst ha den relativt vatten/smutstålig men utan att mjuka upp den.
Ska jag satsa på fiskarsmorning, minkolja, vax eller lundhags lädersmorning??
Säljaren rekommendera minkolja, men jag är rädd att den ska mjuka upp för mycket.....
 
vax

Personligen skulle jag bara använda vax av naturliga ämnen...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
hur ofta behöver du smörja en hatt?!?! Minkfett blir förmodligen skitbra. Du lär ju inte behöva smörja den mer än nån gång per år ändå.
 
Jag har någonstans läst att minkolja luckrar upp läder. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag håller mig ifrån minkolja. Testa Fiskars smorning.
 
jag har gått helt över till samma produkter vi använder till hästarnas sadlar och seldon, det är ren naturprodukter utan tillsatser. en liten mängd olja för själva mjukgöraren och viss inträngning och sedan vax för skydd.. det viktigaste är dock det de flesta glömmer, rengöringen, man måste rengöra innan man lägger på nytt annars mökar man in gammal skit i plaggen.. det finns milda läderrengörare som ska användas för att rensa ur smuts och gammal fett/vax..
 
Det där ser ut precis som den hatt jag haft (som numera börjar bli rätt trasig på grund av att den saknar svettrem, lädret blir alldeles förstört av svetten).

Står det på insidan att den är gjord av kängru-skinn?

Jag har kört lite av varje, men för att slippa den glansiga feta ytan (som dessutom klibbar när man tar i den) så funkade det bäst att smörja in med vax och sen värma med hårtorken så det sugs in.

Men annars har jag nog provat både minkolja, fiskarsmorning och lite annat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Hatt Kläder 24
PoiRan Hatt - svalkande? Kläder 19
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.