Tvålvatten i brännaren?

Kör sedan ett par år med Primus MFS vår/höst och vinter med heptan. Köket har varit pålitligheten självt, fram till nyår när slangen plötsligt gav sig till att läcka ungefär i mitten.

Slangen mellan pumpen och brännaren blir stel som arméns nytvättade handdukar vid temperaturer ner mot cirka -20. Och det har alltid då tagit emot när man packar och slangen ska vikas. Har vikt slangen rundat och mjukt så försiktigt man kan, men troligen har läckan uppstått just för att slangen varit stel när den vikts ihop. Det är lätt hänt att man slappnar av och inte är så uppmärksam som man borde med ett bensinkök när ett kök alltid fungerat utan minsta problem. Och lätt att tänka sig den farliga situation som kan uppkomma om det rinner bensin längs slangen mot en tänd brännare.

I Primus anvisningar står det att man bör testa för eventuella läckage med tvålvatten som ger avslöjande bubblor. Jag har alltid tyckt att det verkar grisigt att köra tvålvatten genom pump, slang och brännare. Men kanske man ska göra ett sådant test ibland? Hur gör ni andra som har motsvarnde brännare? Testar någon verkligen med tvålvatten? Och hur gör ni med slangen när det är riktigt kallt? Helst kanske man inte skulle vika slangen alls, men köket måste ju kunna packas behändigt.
 
Raskesven; sa:
Kör sedan ett par år med Primus MFS vår/höst och vinter med heptan. Köket har varit pålitligheten självt, fram till nyår när slangen plötsligt gav sig till att läcka ungefär i mitten.

Slangen mellan pumpen och brännaren blir stel som arméns nytvättade handdukar vid temperaturer ner mot cirka -20. Och det har alltid då tagit emot när man packar och slangen ska vikas. Har vikt slangen rundat och mjukt så försiktigt man kan, men troligen har läckan uppstått just för att slangen varit stel när den vikts ihop. Det är lätt hänt att man slappnar av och inte är så uppmärksam som man borde med ett bensinkök när ett kök alltid fungerat utan minsta problem. Och lätt att tänka sig den farliga situation som kan uppkomma om det rinner bensin längs slangen mot en tänd brännare.

I Primus anvisningar står det att man bör testa för eventuella läckage med tvålvatten som ger avslöjande bubblor. Jag har alltid tyckt att det verkar grisigt att köra tvålvatten genom pump, slang och brännare. Men kanske man ska göra ett sådant test ibland? Hur gör ni andra som har motsvarnde brännare? Testar någon verkligen med tvålvatten? Och hur gör ni med slangen när det är riktigt kallt? Helst kanske man inte skulle vika slangen alls, men köket måste ju kunna packas behändigt.

Skulle te att Primus menar att man ska ha tvålvatten utanpå slangen. På så vis ser man lätt var det läcker om man har tryck i slangen.

/mattias
 
Som sagt var, tvålvatten brukar man ha UTANPÅ för att bubblorna skall synas. Det finns ju även "läckagespray" för gasolinstallationer som fungerar på liknande sätt.

Jag minns att min farsa (han har finmekanisk verkstad) nån gång tillverkade nån slags kylmantel till nåt och när han täthetsprovade dem använda han fotogen för att dess ytspänning(?) är så låg att den tränger igenom hål lättare än vatten. Jag vet dock inte om bensin är ännu tunnare än fotogen ur detta avseende. Luft lär ju i alla fall vara ännu tunnare.

Det borde ju även fungera att hålla alltihop under vatten och se om det bubblar (som när man letar hål på cykelslang).
 
Ok. Tack för det. Tur att jag lade band på mig och inte såpade till allt. Tvålvatten utanpå eller, ännu bättre, testa slangen under vatten verkar mer vettigt.
 
Slangen...

Raskesven; sa:
Och hur gör ni med slangen när det är riktigt kallt?

Kanske är det ide att vid kyla behandla slangen som Explorer-slangen d v s låta den vara orullad och ha en avlång påse till både brännare och flaska (a´la XGK).

Jag får väl lov att testa själv, nu när pryl-storken kom med ett Omnifuel..:).

J
[Ändrat av joru 2003-03-03 kl 12:49]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.