Tva mycket bra fragor

Jag har tva frogor som enligt mig sjalv ar bra och relevanta.

1. Varfor ska man ha en slinga i sin kamsakring? Kan man inte bara klicka i en dubbelkabin som i kilarna?

2. Varfor har man inte en reprulle likt petzl fixie (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=1456) istallet for karbin nar man topprepar? Det borde vara mycket skonsammare for repet och de har en brottslast pa 22 kN vilket ju ar som en karbin.

Vad tror/vet ni om detta?
 
Jag har tva frogor som enligt mig sjalv ar bra och relevanta.

1. Varfor ska man ha en slinga i sin kamsakring? Kan man inte bara klicka i en dubbelkabin som i kilarna?

2. Varfor har man inte en reprulle likt petzl fixie (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=1456) istallet for karbin nar man topprepar? Det borde vara mycket skonsammare for repet och de har en brottslast pa 22 kN vilket ju ar som en karbin.

Vad tror/vet ni om detta?

1. Man kan ju göra det, men för vissa kammar anges att vajeröglan vi maxbelastning havererar plastbeläggningen på vajern, och skadar slingan, varför inte vilken slinga som helst kan användas. Om det istället går att sätta en karbin direkt i... tja, det är klart att det går, men osäkert om det är EXAKT lika starkt...
2. Samma här, det är klart att det går... men...
Det håller nog osv, men dels är det ingen fördel att ha extra prylar med sig och det funkar ju rätt bra med bara karbiner. T o m kan friktionen vara en fördel för att kraften ned till säkringsmannen blir mindre, samt att friktionen faktiskt gör hela riggen aningen mer statisk, vilket oftast är en fördel.
 
2. Reprullen gör ju att friktionen blir nästan obefintlig vilket gör att klättring med en tyngre parkamrat kommer att bli mer ett partytrick :). Jag gissar att okontrollerbar glidning kommer att uppstå när min parkamrat är ca 50kg tyngre än mig (jag väger 56kg) vilket jag inte provat men vid ca 40kg börjar gränsen närma sig, föreställ dig då vad som händer om man tar ner friktionen till nära noll :)
/Mattias
 
1. En slinga fördelar också ut vikten bättre än en karbin gör. dvs att den är bredare och därmed inte skadar karbinen vid ett kraftigt fall som vajern kan göra.
 
Mycket bra svar på fråga två. Jag förstår.

Men på ettan, varför kan man inte skal bort plasten då och bara dubbelkarbinsklippa i den som man gör med en kil? Varför ska den ha plast? Varför är en kamsäkring känsligare på det än en kil?
 
På fråga 1 har det inget med att det är säkrare, utan det har att göra med hur man vanligen rackar kamsäkringarna, dvs en och en med en karbin. Visst går det att racka på andra sätt, men det blir krångligare och innebär också mer vikt då man måste bära med sig extra quickdraws. Naturligtvis går det bra att klippa in en quickdraw direkt i kamsäkringen eller i slingan/karbinen, ifall man önskar förlänga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.