Turstavar

Hej,
Letade lite i forumen men hittade inget ämne som besvarade min fråga.

Behöver ett par turstavar, krav:
Teleskopjustering (är 183 cm så minst 140 cm stav)
Inte så viktigt hur kort den bli i ihopfällt läge
Någorlunda lätt
Trugor för lössnö

Inte någon stor kravspec alltså. Har testat 2 olika modeller innan, den ena var skruvjustering och föll ihop när det kom is inuti. Den andra hade hårda trugor som "tryckte upp" spetsen ur snön när underlaget blev hårt.

Givetvis finns det massa bra varianter också men kruxet är att jag behöver dem snart och beställer över nätet. Med erfarenheten från tidigare vill jag inte ha en nit och det är svårt att se på bilderna hur staven känns....

Några tips?
Som dessutom går att beställa i Sverige eller EU

//David
 
Black diamond köpte upp gipron och blev väldigt duktiga på att göra stavar, deras flick-lock är lättinställt och det sitter ordentligt, lätt att ha att göra med även med hanskar på..

Dom brukar komma med 3/4 trugor som är öppna framtill, ca 10 cm i diameter, så slipper man fenomenet du talar om när trugan lyfter staven..
Finns även deras "powder baskets" men dom är fasta och runda och bara ca 10 cm i diameter..

Men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina Black Diamon Traverse, Tvådelade stavar! :)
Teleskopar ut till 145 cm men då blir dom lite svajigare..
 
Har

samma modell som Palle men föredrar icke teleskopstav för turbruk. Lättare mindre svajig. För toppturer är dock teleskopstav med flicklock vettig. Tredelad bör undvikas.

I en nylig tråd fick Swix kompositstav bra betyg.

Thure
 
Klart och bertart

Nu var det klart!
Köpte ett par Gipron 797 Rondane. Tror på dom trugorna. Liknande på mina första stavar (som föll ihop när dom blev isiga)

Får hoppas att dom är bättre än mina tidigare varianter.

Tyngden är inte så noga. Ska jag åka fortare har jag "riktiga" längdåkningsstavar och skidor :)

//D
 
Lädertrugorna är både bra och dåliga. Vid varmt väder, där de blir blöta och sedan fryser och expanderar kan fästringarna ge vika. Jag har blivit av med två trugor i sådana förhållanden och har numera dubbla fästringar för trugorna.

Även i töväder fastnar mycket snö i trugorna och stavarna blir mycket tunga.

/Jimmy
 
samma modell som Palle men föredrar icke teleskopstav för turbruk. Lättare mindre svajig. För toppturer är dock teleskopstav med flicklock vettig. Tredelad bör undvikas.

I en nylig tråd fick Swix kompositstav bra betyg.

Thure


Har ett par Gipron-stavar och Komperdell XC Mountain och föredrar icke teleskop-stav för turåkning. Längdåkningskänslan blir inte så bra med Gipron-varianten. Och Komperdell är för mjuka för mig.

Swix Mountain verkar bra. Men vart kan man få tag på dem?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Turstavar Turskidåkning 9
i-or Vandringsstavar som turstavar? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.