Trekking peaks

Hej! Har börjat planera för en bestigning av någon av de 18 Trekking peaks i Nepal. Undrar om har någon erfarenhet av någon av de många trekkingfirmorna baserade i Nepal? Tex Monterosa-Nepal. Vilken Peak rekommenderas om man önskar lite mer äventyrlig och ansträngande bestigning? MVH Johan
 
Du kanske redan vet det men "trekking peaks" är ett begrepp som innebär enklare tilstånd än de stora bergen. Det betyder inte nödvängtvis att det är vandring att komma upp på dem. Så att hitta något som är äventyrligt nog ska gå bra. Det finns en bok om dem har jag för mig. ananrs, google på det så hittar du säkert något...
 
0898866766.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1056506528_.jpg


Finns en sida på webben också med kartor http://www.expeditionnepal.com/trekking-peaks/index.php

Somliga är vid goda förhållanden lätta. Andra är både krävande och farliga. Hiunchuli, knölen på Annapurna mitt emot Macapucare är såvitt jag förstått en av de svårare.

Det finns massvis med berg som är relativt lätta att bestiga men som man dessvärre inte får bestiga p g a trekking agenterna i Kathmandu som tillsammans med NMA sett till att genomreglera all klättring i Nepal.

Per
 
ipg289h; sa:
Somliga är vid goda förhållanden lätta. Andra är både krävande och farliga. Hiunchuli, knölen på Annapurna mitt emot Macapucare är såvitt jag förstått en av de svårare.

Ja, en bra bok, men som sagt; en del av topparna i den är inte "trekking peaks" i ordets rätta bemärkelse.
Håller helt med om svårigheten med Hiunchuli. En regelrätt klättertopp, med (i alla fall då jag var där) en hel del "objective danger".
 
Hej! Jag har försökt att hitta Bill O´connors bok. Fanns på amazon.com men de ville inte skicka den till mig :-( Finns det någon som vet någon annanstans där den finns? MVH Johan
 
¤Corax¤; sa:
Håller helt med om svårigheten med Hiunchuli. En regelrätt klättertopp, med (i alla fall då jag var där) en hel del "objective danger".

Ja, jag tror den klassas som TD+, och är ett mycket krävande projekt, att kalla den för ett "vandringsberg" är en total felbenämning. Att man gör det beror på den nepalesiska lagstiftningen.

Minns att det var en ganska svår lavinolycka på den för ett antal år sedan.

Denna är mycket märklig. Just runt AC finns en rad berg som är ganska lätta att bestiga, i v f vid goda förhållanden, även för folk med ganska ringa alpin erfarenhet. Tänker dels på bergen på båda sidorna om Thorung La och Dhampus Peak ovanför Marpha. Idag är dock sådana bestigningar olagliga ;(

Per
 
ipg289h; sa:
Ja, jag tror den klassas som TD+, och är ett mycket krävande projekt, att kalla den för ett "vandringsberg" är en total felbenämning. Att man gör det beror på den nepalesiska lagstiftningen.

Precis, det var det jag försökte påpeka i mitt första inlägg. Trekking peaks är en avgifts/tillstånds kategori. Inte en klätterteknisk kategori. Namet kan ju förvirra lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.