Träning med hantlar

Någon som vet hur man tränar bäst med hantlar just för klättringens skull. Skall man köra med mer vikt och mindre repetition eller mindre vikt och mer repetition? Finns det någon som har några tips?
/Fredrik
 
"Vikten" av träning

Att träna med vikter för bättre klätterresultat är både bra och dåligt beroende på hur mycket tid man lägger ner på träningen.Att regelbundet träna med vikter gör att musklerna ligger ständigt på återhämtning, vilket resulterar i lättare pump i armarna då man tex klättrar. Alltså borde man grunda med styrketräning först en period ( strikt utförande 10-15 reps, 3-4 set per övn) innan man övergår i en mer intensiv klätterperiod. Det kan alltså vara svårt att fullt ut träna flera sporter samtidigt.
Pumpa på mvh Johan Karlberg
 
Sen beror det väl lite på vad/hur man klättrar eller?
Jag bouldrar enbart och kör få reps-hög vikt. som led-sportis är förmodligen uthållighet att föredra..
 
sfrge; sa:
Någon som vet hur man tränar bäst med hantlar just för klättringens skull. Skall man köra med mer vikt och mindre repetition eller mindre vikt och mer repetition? Finns det någon som har några tips?
/Fredrik

När jag styrketränar så gör jag övningarna mellan 3-6 reps i 3 set. Detta är maxstyrka och det enda jag behöver för min klättring och då bouldrar jag nästan aldrig utan klättrar rep, både sport och trad. Anledningen till detta är att jag vill kunna göra hårda fysiska moves och jag finner sällan att klättring utmanar mig med uthållighetsmoves förutom när det gäller greppstyrkan och när det gäller denna så är det pumpträning som är nyckeln. Jag vet inte om jag gör mig förstådd så låt mig förtydliga vad jag menar. Det är mycket sällan jag blir utmattad i armar, mage, axlar och rygg, utan utmattningen kommer främst i underarmarna, egentligen oavsett lutning. Det gäller då att vara stark nog att göra hårda move med kroppen men också att orka hänga kvar i greppen vilket oftast är en annan styrka - pumpen.

Denna typ av träning fungerar för mig och jag märker att jag snabbt blir starkare och kan klättra svårare tack vare detta.
 
Se till att öka era träningsvikter proggresivt bara så ni hela tiden blir starkare. Att träna få eller många reps och sedan erhålla olika egenskaper i muskelprestation är mestadels myt. Det kommer inte göra någon skillnad alls i långa loppet för en normal person. Bli starkare måste vara målet i första hand inget annat.
 
Att träna med få eller många reps ger definitivt en skillnad i muskelns utveckling och egenskaper. Få reps bygger mer explosiv styrka (kort men mycket) och fler bygger mer uthållig men svagare styrka. Musklerna består av två olika typer av fibrer (+ subtyper) och genom att träna så att den ena eller andra fibertypen aktiveras mest så blir det också den fibertypen som växer till mest.

Att träna väldigt få reps som 1-3 är snarast för enstaka maxprestationer som (tävling i) styrkelyft.
Mer normal är 6-8, bygger fortfarande mest maxstryrka, men en aning mer uthållighet.

Gör man uppåt 20 reps börjar tonvikten glida över mot uthållighet.

Allt är individuellt, att 3x6 ger bra klätterstyrka för person A betyder inte automatiskt att det funkar för person B. Men generellt så ger färre reps som sagt bättre maxstyrka och sämre uthållighet.

Förutom att öka belastningen så bör man ändra övningen och antal set x reps för att bibehålla en bra muskelutveckling under längre tid. Kanske varannan månad om man tränar några gånger per vecka, och även det är förstås individuellt.
 
som en del redan har sagt så ger många repetitioner med lägre vikt uthållighet, högre vikt och färre repetitioner ger högre maxstyrka och mer explosivitet. Det går också att svinga bägare för att träna upp greppstyrkan. Komplettera med lite kareoke så stärker du lungorna också. Gärna på en pub i Jakan...
 
Training for Climbing skall det ju vara.
ISBN 0762723130
160 spänn plus frakt på Bokus ni lär inte ångra er om ni är seriösa med att bli bättre klättrare.

Dale Godards bok Performance Rock climbing ISBN 0811722198 har fått finna sig att ramla ner till andraplats när det gäller klätterträningslitteratur.

Båda kompletterar varandra väl,så man kan med fördel läsa båda.

Johan R
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.