Trädklättring

Kanske ute på tunnt vatten, men men...finns inget forum ang. trädklättring så jag frågar väl iallafall.
Äre nån som håller på med det, och om det gör det, så frågar jag, hur gör ni? Utrustning? Teknik?
Det finns somsagt ganska många träd att utmana.

ALLT VERTIKALT ÄR UTMANADE
 
HoLen; sa:
Kanske ute på tunnt vatten, men men...finns inget forum ang. trädklättring så jag frågar väl iallafall.
Äre nån som håller på med det, och om det gör det, så frågar jag, hur gör ni? Utrustning? Teknik?
Det finns somsagt ganska många träd att utmana.

ALLT VERTIKALT ÄR UTMANADE

De som är experter på trädklättring är väl arboristerna (trädbeskärarsnubbarna). De har ju till och med tävlingar i sånt.

http://www.tradforeningen.se

Det finns ett forum! Fett!
 
De som vill se lite trädklätring kan sticka till Djurgårdsbron den: 8-9 Maj och titta på tävlingen (SM)!
Jahapp! Då vet jag iallafall hur proffsen gör, så monkey see, monkey do...tur att jag har ett par jätte tallar på tomten.
Tack för hjälpen!

LÄLLÄ
 
Jag har märkt att intresset för trädklättring har ökat. Själv vet jag inget om det, men är det inte så att arboristerna klättrar mycket på utrustningen, en slags aid klättring i träd. Är det denna form av klättring som intresserar folk eller har det dykt upp andra grenar (hehe), som t ex tradklättring i träd där man endast klättrar på trädet och använder utrustningen endast som säkringar? Eller dry tooling? Bouldering i buskar?

Bara lite nyfiken...
 
Aktiv trädklättring

Trädklättring rockar!

Till skillnad från klippa får man i träd klättra tredimensionellt, det är mer avslappnat och ett fantastiskt komplement till graniten.

Tillhör själv den inte alltför stora skaran i Sverige som gått den danska 10 veckorskursen och kan numera titulera mig aukt. trädklätterinstruktör :)

Man kan öva nästan allt i träd; kamraträddning, aidklättring, förstamansklättring, standplatsbyggen och så vidare. Själva klättringen i sig är kanon för både rörlighet och de stora muskelgrupperna, dessutom bjuds det på fantastiska vyer från de vaggande trädkronorna....

Det går bra att under enkla former testa på big-wall övningar (låter lite fånigt, men tro mig, det är jättebra); sätt upp ditt himalayan hotel och testa laga mat i hängande kök eller sov över i hängmatta och låt vinden vagga dig till sömns!?

Jag håller kurser under veckosluten från och med april (På Kullaberg med omnejd i Skåne), kontakta mig gärna för mer info.

Hälsningar

David Norell
0703-11 88 00
aventyr@bredband.net

För mer info om kriterierna för en auktoriserad trädklättringsinstruktör se fölande länk (på Danska)
http://www.friluftsuni.dk/uddannelse/standard/KAL-trae.pdf
 
Har inte listat ut hur denhära "svara med citat" delen funkar, kanske kratrar hela forumet.
Ska man drytoola i träd så ska man nog göra det i träd som ska fällas i det närmaste, annars får man skogsmulle på¨sig.
3-dimentionell klättring kan man lugnt säga föratt man kan göra moves som bara bouldrare kan drömma om och så får man jätte snygga (riv å skär) armar!

TRALLALLA!
 
HoLen; sa:
Kanske ute på tunnt vatten, men men...finns inget forum ang. trädklättring så jag frågar väl iallafall.
Äre nån som håller på med det, och om det gör det, så frågar jag, hur gör ni? Utrustning? Teknik?
Det finns somsagt ganska många träd att utmana.

ALLT VERTIKALT ÄR UTMANADE


höll på med det när jag var 7-8 år,vi var några polare som hade varsinna "svajträd".när det blåste på lite sprang vi fort som f-n till dessa 5-6m höga träden (aspar om jag minns rätt),klättrade upp 3-4m och hade hur kul som helst.ibland kändes det som om man kunde röra vid marken.undrar vilka träd som skulle funka nu när man är "vuxen" och om man skulle våga?


peter
 
Tja... höjdhoppsstav med ett segel i toppen, då kan det bli svajigt värre. Men då tar man ju bort lite av scharmen (eller hur det nu stavas) med just trädklättringen!
Skulle vilja åka till en regnskog och klättra i domdära jätteträden som en större förort får plats i!

Meeeeen, önska kan man ju!

HOJHOJ!
 
HoLen; sa:
De som vill se lite trädklätring kan sticka till Djurgårdsbron den: 8-9 Maj och titta på tävlingen (SM)!

Det datumet är tävlingen för 2004!
Det nya datumet verkar inte vara fastslaget och svaller berättar om att det kommer nog att äga rum runt Gbg.

Är det nån som vet nått mer om SM?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.