Tour de france

Funderar på att åka ner och kolla på någon eller några etapper på touren 2014 och skulle vilja ha tips på vilka man ska se. Mvh Jocke
 
Jag såg en etapp i somras (dvs satt vid vägen när de passerade) på sträcka 5.

http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/stage-5.html

Även om det säkert är absolut fränast att stå längst upp på Alpe d'Huez så gick det inte av för hackor, det var min största idrottsupplevelse hittills. OS är ingenting i jämförelse med touren... ;)

Att tänka på: Var gärna där dagen innan. ALLT stängs av cirkus fem timmar innan de passerar och det är bara att glömma att ta sig fram med bil längs sträckan. Ta med solskydd, vätska i mängder, käk och stolar eftersom det handlar om att sitta minst tre-fyra timmar i värmen (eller regnet) i väntan på cyklisterna. Dock kommer ju "Le Caravan" några timmar innan och det är cirkus på hjul, minst sagt. Glöm inte kameran och ha gärna med en bag för alla prylar som slängs ut från fordonen i karavanen.

Hitta alltså helst en plats i en kurva i uppförsbacke, då hinner man se mest av cyklisterna och det går inte så jäsingens fort när alla passerar. Dessutom är karavanfolket piggare på att kasta ut grejor när det går sakta...

Finge jag välja etapp själv skulle jag välja att se en riktig bergsetapp och stå där det är BRANT och sedan någonstans där man har utsikt över en längre sträcka och kan sitta skuggigt och läska med svalt vitt vin.
 
Formeln som är svår men inte omöjlig att uppnå exponeringstid, låg hastighet, uppför, skugga när de väl kommer, var där i mycket god tid.
Det var en riktig höjdare. (även utan naturlig skugga men vi hade parasoll med.)
go tur
 
Grenoble -> Risoul lördagen den 19/7 känns ju som den roligaste sträckan. Den innehåller både Col de Lautaret och Col d'Izoard. Fina pass! Det är nog lättare att hitta en plats att sitta och kika på vid Lautaret skulle jag tro.
 
Nu haller jag forvisso med om de tidigare talarna, sa detta ar mer for att komplettera.

Ett annat roligt satt att se Tour De France ar att se det i en av de mindre byarna som touren passerar eller dar malgang ar. Visserligen passerar cycklisterna forbi med blixtens fart, men folklivet i byn ar nagot alldeles speciellt. Lyckas du dessutom gora det den 14 juli sa far du dig en alldeles speciell upplevelse.

En tredje rekommendation ar att se en tempoetapp, da har man chansen att se varje cycklist individuellt, om an bara for nagra sekunder.

Hur du an bestammer dig for att gora, sa kommer du fa en upplevelse utover det vanliga. Forst foljer du touren pa TV under dagarna innan, under dagen via radio, om du nu inte bor valdigt nara strackan, karavanen kommer och sedan hor du folk saga att "snart kommer de", Crescendot narmar sig, nar cycklisterna sedan kommer, sa ar det som en regigios uppenbarelse. Det ar i alla fall sa jag tror det kanns for troende nar de moter gud/jesus/allah/mohammed/buddha.

OS är ingenting i jämförelse med touren... ;)

/blimp, som mote "gud" 14 juli 2002 i Plouay
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Izpegui Tour de France i Paris Landsvägscykling 0
Trialsin Tour de France filmer ? Landsvägscykling 6
JA64 Tour De France Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.