Total hjulförvirring!!!

Tja!
Jag är i färd med att köpa en ny MTB och står och velar mellan två hjulmodeller: Mavic 517 och Shimano WH-M535. Har hört mycket positivt om Shimano-hjulen, att de är mycket stryktåliga osv, men undrar om det är värt det högre priset?

Hoppas på akut hjälp av panelen!

Mvh,
Petra
 
Traditionella hjul bäst

Vanliga traditionella hjul funkar nästan alltid bäst, bara de är väl byggda och väl riktade. Dessutom finns det gott om reservdelar på lager hos varenda cykelhandlare om det skulle behövas. Det gör det definitiv inte till Shimanohjulen. Vanliga hjul är lätt att greja med själv (rikta, spääna och bygga), vilket jag betvivlar att Shimanohjulen är.

Den enda anledningen till att det kommer så många specialhjul är att så många klåpre bland cykelreparatörerna som inte begriper hur ett hjul fungerar. Hur ett vanligt cykelhjul fungerar förklaras utförligt i min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Den som har en grundläggande insikt i hur ett hjul fungerar, kan med vettiga verktyg (inklussive ekertensiometer!) lätt bygga ett starkt, lätt och hållbart koventionellt hjul som är överlägset alla svindyra specialhjul på marknaden! Det traditionella cykelhjulet har förfinats i över 100 år (precis som diamantramen) och fungerar utmärkt.

Det vore väl en bra utmaning att anta nu på kvinnodagen att bygga sina egna hjul...

/Niklas
 
Hjulbygge

Ja!
Att jag inte tänkt på det. Jag kan ju bygga egna hjul. Nu ska hem och skruvas...;-)

Kram på er,

Petra
 
Re: Hjulbygge

madir; sa:
Jag kan ju bygga egna hjul. Nu ska hem och skruvas...;-)

— Hmm, det är kanske inte så lätt, att bygga eller ens rikta ett hjul så att det blir perfekt är en konst, i vissa avseenden jämförbart med att stämma ett piano.

Per
 
Re: Traditionella hjul bäst

niking; sa:
Vanliga traditionella hjul funkar nästan alltid bäst, bara de är väl byggda och väl riktade. Dessutom finns det gott om reservdelar på lager hos varenda cykelhandlare om det skulle behövas. Det gör det definitiv inte till Shimanohjulen. Vanliga hjul är lätt att greja med själv (rikta, spääna och bygga), vilket jag betvivlar att Shimanohjulen är.

Den enda anledningen till att det kommer så många specialhjul är att så många klåpre bland cykelreparatörerna som inte begriper hur ett hjul fungerar. Hur ett vanligt cykelhjul fungerar förklaras utförligt i min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Den som har en grundläggande insikt i hur ett hjul fungerar, kan med vettiga verktyg (inklussive ekertensiometer!) lätt bygga ett starkt, lätt och hållbart koventionellt hjul som är överlägset alla svindyra specialhjul på marknaden!

/Niklas

Jag instämmer i att det är kul att bygga hjul, men har ändock några synpunkter. Dels är det inte så "bara" som du vill påskina i ditt inlägg. Visst kan man säga att det bara är att bygga hjul, liksom man bara kan svänga ihop en kajak, utegrill eller ett eget tak. Men som allt hantverk kräver det ett visst mått av skicklighet och träning. Dessutom är bra verktyg inte gratis, bara en ekertensiometer är rätt dyrt, sen tillkommer lite annat smått och gott. Så för den som inte har siktet inställt på att bygga flera par egna hjul blir det väldigt dyrt.

Sen har jag lite svårt att hålla med om att det alltid är bättre med egenbyggda hjul. Varför då? Blir de starkare? Lättare? Mer hållbara? Inte nödvändigtvis! Det handlar väl mer om preferenser och vilken typ av hjul man vill ha. Shimanos hjul är enligt egna erfarenheter mycket bra och definitivt värda att överväga. Läs gärna http://www.mtbr.com för recensioner av olika hjul. Kan även rekommendera Sheldon Browns hemsida för den som vill läsa mer om hjulbygge; sök på namnet (och det är definitivt inte en egen sida som jag hänvisar till...), alt. Gerhard Schröders utmärkta bok i ämnet som finns att köpa bl.a. på http://www.cyclecomponents.com för en billig penning.
 
Re: Re: Traditionella hjul bäst

freek; sa:
Shimanos hjul är enligt egna erfarenheter mycket bra och definitivt värda att överväga. Läs gärna http://www.mtbr.com för recensioner av olika hjul. Kan även rekommendera Sheldon Browns hemsida för den som vill läsa mer om hjulbygge; sök på namnet (och det är definitivt inte en egen sida som jag hänvisar till...), alt. Gerhard Schröders utmärkta bok i ämnet som finns att köpa bl.a. på http://www.cyclecomponents.com för en billig penning.

Shimanohjulen ser mycket sexiga ut. Men de har mycket tyngre roterande massa (långsammare och klumpigare alltså) och är med största sannolikhet svårare att rikta.

För egen del skulle jag rekommendera ett par Mavic 517 ceramic, 32 h, och xtr el kinglager, och låta någon erfaren hjulbyggare göra jobbet. Vi har kört drygt 800 mil på ett par sådana bakhjul och de är fortfarande som nya trots milslånga inbromsningar i Alperna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Måhända att shimanohjulen ser grymmare ut, men man ska ju ha cykeln till att cykla på inte som en skrytsymbol. Om man har för vana att ta lite längre turer så är det ju inte så kul ifall man t.ex. kör av en eker om man har ett shimano hjul eftersom jag antar att det inte går (i alla fall lika enkelt) att med hjälp av en ekernyckel fixa till ett någorlunda rakt hjul att ta sig hem på som man kan göra om man har ett standard hjul. Shimano hjulet är enligt mig inte speciellt fältmässigt om olyckan är framme. VArför inte annars titta på ett par Crossride Ceramic hjul?! Samma prisklass som shimano hjulen men mer standard betonade vad gäller uppbyggnad. (samt väger mindre)
Har dock ingen erfarenhet av Mavic hjulen, kanske ngn annan som har provat eller äger ett par och kan ge en kommentar?
 
Vad jag kommit fram till

Tja!
Har kommit fram till följande beslut: jag skippar Shimano-hjulen och satsar på ett par Mavic X517 Ceramic-fälgar, ekrar och nav kommer jag ej ihåg vad det stod i specen jag fått från cykelbyggaren. Kan någon rekommendera bra ekrar och nav? Vad ingår i Crossride Ceramic-hjulen?

Mvh,
Petra
 
Crossride Ceramic!

Följande är Specen för Crossride Ceramic hjulen. Kolla själv på http://www.mavic.com/eng/prod/fiche/wheel/v_cridcer.htm


Mountain bikers who want a strong, high-performance wheel for cross-country.


STRENGTH :
SUP double sided rim, eyeleted.
24/28 straight pull spokes.

PERFORMANCE :
Mavic quality bearings. / Front radial lacing.
Rear crossed lacing. / UB Control and Ceramic 2 braking surface.


- Weight : Front : 740g / rear : 1030g.
- Black anodized 6106 aluminum alloy SUP welded rim.
- UB Control and Ceramic 2 braking surface.
- Integrated freewheel hub.
- Adjustable, removable, sealed cartridge bearings. QRM.
- 8/9 speed HG compatible freewheel.
- Stainless steel straight pull spokes. Anti rotation system on front wheel - Brass nipples.
- 24 front spokes, 28 rear spokes.
- Front radial spokes, rear crossed 3 on freewheel side, radial on other side.
- Delivered with quick release skewer, adjustment tool, rim tape and chain- disc.

Jag tycker i alla fall det låter som ett par schysta hjul!

/Martin
 
Re: Vad jag kommit fram till

madir; sa:
Tja!
Har kommit fram till följande beslut: jag skippar Shimano-hjulen och satsar på ett par Mavic X517 Ceramic-fälgar, ekrar och nav kommer jag ej ihåg vad det stod i specen jag fått från cykelbyggaren. Kan någon rekommendera bra ekrar och nav? Vad ingår i Crossride Ceramic-hjulen?

Petra

Ekrar DT competition el revolution. Competition är mer hållbara. Tål riktning bättre.

Nav: Shimano XTR el XT el om du köper från USA Chris King (är oslagbara).

Crossride är ett komplett hjulset med fälg, ekrar, axel o snabbkoppling. Ska vara väldigt bra, fast jag har hört att de är aningen flexiga och svåra att rikta eftersom de bara har 24 ekrar. Det håller bättre med 32.

Per
 
En synpunkt till

En liten synpunkt till, såg att Crossride har 28 bakekrar och är delvis radialekrade, korsekring håller bättre. Därmed inte sagt, att Crossride inte håller. Har själv ett radialekrat fram Bontragerhjul som har gått 15-1600 mil. Men när bakhjulet pajade, en gren fastnade i det, och jag lät bygga ett nytt valde jag korsekrat.

Per
 
Re: Re: Traditionella hjul bäst

freek; sa:
niking; sa:
Vanliga traditionella hjul funkar nästan alltid bäst, bara de är väl byggda och väl riktade. Dessutom finns det gott om reservdelar på lager hos varenda cykelhandlare om det skulle behövas. Det gör det definitiv inte till Shimanohjulen. Vanliga hjul är lätt att greja med själv (rikta, spääna och bygga), vilket jag betvivlar att Shimanohjulen är.

Den enda anledningen till att det kommer så många specialhjul är att så många klåpre bland cykelreparatörerna som inte begriper hur ett hjul fungerar. Hur ett vanligt cykelhjul fungerar förklaras utförligt i min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Den som har en grundläggande insikt i hur ett hjul fungerar, kan med vettiga verktyg (inklussive ekertensiometer!) lätt bygga ett starkt, lätt och hållbart koventionellt hjul som är överlägset alla svindyra specialhjul på marknaden!

/Niklas

Jag instämmer i att det är kul att bygga hjul, men har ändock några synpunkter. Dels är det inte så "bara" som du vill påskina i ditt inlägg. Visst kan man säga att det bara är att bygga hjul, liksom man bara kan svänga ihop en kajak, utegrill eller ett eget tak. Men som allt hantverk kräver det ett visst mått av skicklighet och träning. Dessutom är bra verktyg inte gratis, bara en ekertensiometer är rätt dyrt, sen tillkommer lite annat smått och gott. Så för den som inte har siktet inställt på att bygga flera par egna hjul blir det väldigt dyrt.

Sen har jag lite svårt att hålla med om att det alltid är bättre med egenbyggda hjul. Varför då? Blir de starkare? Lättare? Mer hållbara? Inte nödvändigtvis! Det handlar väl mer om preferenser och vilken typ av hjul man vill ha. Shimanos hjul är enligt egna erfarenheter mycket bra och definitivt värda att överväga. Läs gärna http://www.mtbr.com för recensioner av olika hjul. Kan även rekommendera Sheldon Browns hemsida för den som vill läsa mer om hjulbygge; sök på namnet (och det är definitivt inte en egen sida som jag hänvisar till...), alt. Gerhard Schröders utmärkta bok i ämnet som finns att köpa bl.a. på http://www.cyclecomponents.com för en billig penning.

Därför är det bättre med egna handbyggde hjul

1 För det första är det mycket lärorikt att bygga hjul. Man få helt enkelt känsla för hur ett hjul svarar på hur man vrider nipplarna.

2 Kan du bygga hjul, kan du också rikta hjulet - inte minst on the road (on the single track?). Detta spar mycket pengar och lidande i längden.

3 Om hjulet skulle bli dåligt byggd kan du inte skylla på någon annan, utan du får själv ta ansvar för detta.

4 Du är mån om att få ett bra hjulbygge och därför är du troligtvis betydligt mer noggrann än vad en stressad cykelreparatör (som måste tänka på att göra jobbet fort så att han/hon tjänar ihop pengar till sin egen lön) och därför lätt gör ett slarvigt (och därmed undermåligt) jobb.

5 Andra cyklister ser up till dig som klarar av att bygga "komplicerade hjul" och de ber dig att även bygga deras hjul. Många hjul/verktyg här...

Ekrade cykelhjul är i själva verket ganska enkla konstruktioner och det är inte särskilt svårt att bygga ett bra hjul - med grundläggande förståelse för hur hjulet de facto fungerar. Dessvärre florerar det en massa myter och vidskepelse kring hur man "sänder goda krafter till hjulet" (bara lätt överdrivet tyvärr. Denna vidskepelse resulterar i många undermåligt byggda hjul och alla söker efter en ny revolutionerande hjulkonstruktion som ska frälsa just deras cykling och många stora hjultillverkare rider dessvärre framgångsrikt på den vågen.

Sanningen är nog trots allt att för de allra flesta förhållanden är välbyggde konventionella ekrade cykelhjul helt outstanding i ett helhetsperspektiv (pris, vikt, vindkänslighet, hållbarhet, styrka, servicevänlighet) så att det inte finns något vettigt behov för några "superhjul" på marknaden.

Det finns några få undantag (t.ex. velodromcykling), hastighetsrekordförsök etc.där udda hjul är berättigande, men det var knappast aktuellt här...

Ps Lars! Sheldon Browns utmärkta hjulbyggarartikel fins på http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McFee total cykelrenovering Mountainbike 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.