Toppturer i Hemavan, Kittelfjäll och Borga?

  • Trådstartare fredrik@futurebrands.com (Fredrik Hjelmstedt)
  • Start datum

fredrik@futurebrands.com (Fredrik Hjelmstedt)

Gäst
Hej,
tänkte åka runt på ett par olika orter i slutet av mars för att göra olika toppturer. Tänkte bl a ta mig till Tärnaby/Hemavan, Kittelfjäll samt Borga. Är det någon som kan tipsa om bra turer i dessa områden och eventuellt boende?


Fredrik
 
några förslag.....

Hallojsan !


Bra idé att bumma runt i de trakterna !


Beträffande Kittelfjäll så är en lätt och given tur Kittelfjällets topp (1225 m.ö.h) via den såkallade Sadeln.Man följer vinterleden som börjar vid liftens toppstation. Man åker en bit efter leden mpot Grönfjäll cirka 1 kilometer. Sen viker man av upp i sluttningen.Åk sen den sk Konsumravinen ner mot Konsum i byn.


Annars är Borkafjället en bra tur som jag dock ännu inte gjort.


Borgafjäll: Toppen rakt söder om Borga, Buorkantjakke (1236) är en fin tur. När jag gjorde den turen så blev det white-out på cirka 840 m.ö.h så jag vände.Man skidar från Borgagården söderut över sjön och tar sig upp i ravinen där det är gles skog. Fin åkning där. Jag gjorde denna tur med svåråkta turskidor och läderpjäxor, men med andra skidor är det nog skoj !


Klöverfjället 1303 m.ö.h med vesseltolkning är förstås standard. Utgår från Hotell Borgafjäll inne i byn. Följer man vinterleden norrut från Hotell Borgafjäll så kommer man efter stigning till 960 m.ö.h till en fin vedeldad stuga som man kan ha som basläger. Inga sängar dock utan man får ta med liggunderlag och sovsäck. Jengegietje 1477 m.ö.h är då en fin tur kan jag tänka mig.


Tärnaby/Hemavan.Finns mycket skoj där.Karta AC2.Norra Sytertoppen 1767 m.ö.h från Viterskalsstugan har jag gjort.Södra Sytertoppen ger nog bättre skidåkning i en intressant ravin lite söder om Viterskalsstugan.Norra Syter ger inte så jättemycket bra utförsåkning.Beror lite på vägval och lavinläge på nervägen iofs. Dock fin och ganska lavinsäker tur om man går via Viterskalet.Ryfjället vid Tärnaby ger många fallhöjdsmeter.Murtsertoppen nordost om Hemavan 1400 nånting verkar fint också.Man kan också åka en bit bortanför Hemavan och göra toppturer med utgångspunkt från byn Klippen.


Hälsningar, Mats Frank, Umeå
 
Mera hemavanturer

I Hemavan finns många fins turer. Ett fint område är Kobåsdalen norost om kungsliften. Ett kanon åk får du om du tar Kungsliften upp till toppen av Storkittelhobben, fortsätt rättfram med sikte på den första lilla toppen. Åk upp till denna (på vänster sida) sväng sedan ner mot grytan bakom den. Åk ganska rakt ned mot dalen, kom ihåg att hålla fart när du kommer ut på flacken så blir hemfärden snabb och enkel. Hasa er bort till skidspåret som går ner till kungsliften igen.


Norra sytertoppen anser jag ha mkt bra åkning. Gå upp i viterskalet till glaciären, gå på bortre sidan av glaciären rakt upp mot toppen. Njut av utsikten och åk vidare mot den sida som vetter ner mot viterskalsstugan (har lite dålig koll på vädersträcken). Nu har du 8-900 fallhöjdsmeter ner till dalen! Åk ner och fortsätt rakt fram mot branterna till höger om stugan. I höjd med stugan kan man gå rakt upp och få några fina, och rel branta åk. Även om dessa sluttningar inte är de mest lavin farliga i området är det ändå viktigt att kolla lavinfaran ordentligt.


Längre bort hittar ni Dalåive som bjuder på fin åkning särskilt när man kommer ner i skogen ovanför Klippen. Här kan ni åka ända ner till E12 an och hoppa på bussen hem. Tips på boende är Viterskalsstugan som ligger mitt iområdet.


I kittelfjäll kan jag rekomendera Norgeturen som går västerut från liftsystemet (långt att gå tillbaka om man inte har en bil som man kan parkera vid slutet). Hör med dom i skiduthyrningen om denna tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.