Topp i Sydamerika

Hej
Min flickvän och jag åker till Sydamerika under drygt 5 v under januari. Vi kommer att klättra ett berg och letar efter en topp runt 6000m som innebär basal alpin klättring. Därefter ska vi bl.a ta en cykeltur ned för Yungas Road och åka till saltöknen. När det gäller berg har kikat en del på Ecuador och Cotopaxi eller Cayambe. Jag har klättrat en del alpint i Chamonix och varit uppe på Aconcagua (normalrutten), min flickvän har bara klättrat klippa och är alltså nybörjare både för höjd och alpin klättring. Vi har därför letat efter en guide, vilket har visat sig vara ganska dyrt. Många firmor tar 1500 kr/pp och dag, alltså motsvarande en bergsguide i Chamonix.
Frågor till forumet:
1. Är det någon som har förslag på ett passande berg och en guidefirma som inte är svindyr?
2. Finns det förslag på andra aktiviteter man inte får missa i Sydamerika?
 
Fråga Corax, han har gedigen erfarenhet av sydamerika när det gäller all form av klättring.

Personligen tycker jag att ni ska hoppa guide och köra själva!
 
Hej
Min flickvän och jag åker till Sydamerika under drygt 5 v under januari. Vi kommer att klättra ett berg och letar efter en topp runt 6000m som innebär basal alpin klättring. Därefter ska vi bl.a ta en cykeltur ned för Yungas Road och åka till saltöknen. När det gäller berg har kikat en del på Ecuador och Cotopaxi eller Cayambe. Jag har klättrat en del alpint i Chamonix och varit uppe på Aconcagua (normalrutten), min flickvän har bara klättrat klippa och är alltså nybörjare både för höjd och alpin klättring. Vi har därför letat efter en guide, vilket har visat sig vara ganska dyrt. Många firmor tar 1500 kr/pp och dag, alltså motsvarande en bergsguide i Chamonix.
Frågor till forumet:
1. Är det någon som har förslag på ett passande berg och en guidefirma som inte är svindyr?
2. Finns det förslag på andra aktiviteter man inte får missa i Sydamerika?

1. Jag minns inte några namn på guidefirmor i Ecuador, men jag vet att det finns mängder i Quito. Man kan utan risk åka dit och fixa allt på plats. Enligt mina erfarenheter i området är det så många går till väga. Fördelen med att göra så är att man kan jämföra priser och bilda sig en egen personlig uppfattning om hur seriösa de olika arrangörerna är.
Jag var inte en del av någon grupp, men om jag fattade det hela rätt så var det bara att anmäla intresse och så kunde man oftast dra dagen efter.
All nödvändig utrustning finns att hyra. Kan vara bra att veta om ni inte vill släpa med er allt från Sverige. Jag hade egentligen inga planer på att klättra Cotopaxi, men då jag cyklade i den omgivande nationalparken blev jag sugen och hyrde yxa och stegjärn i toppstugan. Det kan definitivt vara smartare att ordna detta i Quito, om man vill ha stegjärn som passar (läs: som inte trillar av hela tiden) och yxa enligt egna preferenser. Fråga mig, jag vet :)
Cotopaxi är ett trevligt berg. Vackert, nära Quito och en bra introduktion till alpin klättring. Cayambe är lite "lurigare" på en del sätt. Några fransmän pratade t.ex. om att de nästan trillat i en crevasse (som enligt uppgift "inte borde funnits där") och även att guidefirman som varit så bra på Cotopaxi inte alls kändes lika seriös då det gällde Cayambe eftersom de tydligen inte var där speciellt ofta.
Sen har du också Chimborazo som alternativ. Lätt logistik och lite högre.

Jag bör också tillägga att många arrangörer ser på Cotopaxi som "time is money" och det är i regel så att man startar från Quito tidigt på morgonen och direkt upp till toppstugan på 4800m, för att sedan bege sig mot toppen samma natt. Vadå acklimatisering?
Som du lätt förstår är detta ett helt vansinnigt sätt att attackera ett 5900m berg på. Många var riktigt sjuka redan i toppstugan och några spanjorer som varit på Broad Peak låg och spydde som katter redan på 5000-5100m under toppnatten.
Acklimatisera på egen hand innan ni hoppar med i en expedition, annars är projektet dömt att misslyckas, på eller annat sätt.

2. Kan inte svara på den frågan utan att skriva en bok. Om Quito är målet är jag övertygad om att ni kommer att få en uppsjö uppslag på plats. Bor man i stadsdelen där de flesta andra travelers bor kommer ni få mängder med idéer från andra.
 
Ja cotopaxi är ett trevligt berg men som sagt akta er för arrangörer som bara vill ha jobbet gjort. Cayambe är en helt annan sak för det är fullt med issprickor nära toppen. Antisana är lite jobbig att ta sig till men klättringen är pang på. Sangay kan ni kanske också prova men den är lite svårare och ni bör absolut repa upp på flera ställen. Den är en aktiv vulkan. Chimbo är problemfritt men högt. Jag skulle inte chansa på att hitta kängor som passar i Quito. Det finns att hyra men ofta är det små storlekar och kvaliteten varierar.
 
Ok, så det man behöver är i princip bara kläder? Hur stor skillnad är det mellan Cotopaxi och Chimborazo när det gäller svårighetsgrad? Jag har hört talas om guider som har bråttom från flera håll. Det borde väl gå att lösa genom att inte anställa guiderna på ackord utan betala per dag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.