Tomtom 5

Erfarenheter av TT5

Hej!
För några dagar sedan kom min uppgradering från TT3 till TT5. Installationen började med problem. Installationen kunde inte göras för det saknades utrymme i någon mapp för temporära filer. Raderade alla temporära filer i Windows XP jag kunde hitta men utan resultat. Det krävdes ”Diskrensning” för att frigöra minne, oklart var. Sedan gick installationen utan problem.

Nästa problem var att få kontakt mellan GPS:en och TT5. Här finns ett fel i TT5. Jag använder helst CF-GPS men hittade först ingen möjlighet att ansluta den. Valde därför bluetooth-GPS:en och valde det logiska alternativet ”Annan GPS med Bluetooth” (eftersom jag inte har TT:s egen BT). Valde COM8 och rätt ”baudhastighet”. Ingen funktion. Efter flera timmar kommer jag på att man ska gå in på ”Annan NMEA-GPS med kabel”, totalt ologiskt. Där hittade jag - lika ologiskt - möjligheten att välja rätt baudhastighet samt ”Bluetooth serial port 8”. Då fungerade överföringen men den orsakade mig nästan nervsammanbrott. Slår man ifrån sin BT-GPS och stänger av BT i sin PDA för att i bostaden lära sig programmet i lugn och ro, ja då startar TT5 automatiskt BT på PDA:n och Bluetooth Browser löper amok. Man kan överhuvudtaget inte göra någonting, BT Browser blockerar allt. Med lite trixande gick det så småningom att välja en TT trådbunden GPS och få stopp på BT Browser.

Jag tänkte nu avinstallera BT5 och återinstallera BT3 i hopp om att kunna använda de uppdaterade Europakartorna. Men, i samband med en soft reset och CF-GPS:en ansluten till PDA:n, ja då finns plötsligt möjligheten att välja ”CF-Card GE” och nu fungerar allt.

Grundfunktionerna är välbekanta men sättet att nå funktionerna är ganska olika. Efter några timmar får man inse att det mesta är enklare i TT5. Några funktioner är borttagna, nya har tillkommit, svårt att säga om det är positivt eller negativt. Det går inte att göra lika många avancerade inställningar som tidigare men det drabbar nog inte den ”normale användaren”.

Det är svårt att objektivt jämföra men beräkning av resväg går nog fortare än förut. Stockholm centrum till Göteborg centrum går på några få sekunder.

I morgon ska jag ut på den första längre resan. Återkommer med rapport om det finns något speciellt att rapportera. Efter inledande problem känner jag mig trots allt positiv till TT5. Kartorna innehåller rejäla uppdateringar i alla fall i Stockholmstrakten.

Göran Isaksson
 
För att vinna över anhängare från Garmin måste TT5 också klara att bl a

Planera rutt utan att GPS-signal finns

Tillåta redigering av viapunkter och optimering av turordning av viapunkterna

Ha en minst likvärdig funktion för val av optimal rutt. Har hört att TT5 kan föreslå att man lämnar motorväg för att sraxt därpå föreslå att man åker in på den igen.

Intressant är också hur möjligheten att blockera vissa vägar och områden fungerar.

Och hur fungerar trafikmeddelanden och automatisk rerouting i praktiken? Hur kan det fungera om bara vissa väagr övervakas medan de alternativa vägarna kan vara lika belastade?
 
jonasolof; sa:
För att vinna över anhängare från Garmin måste TT5 också klara att bl a

Planera rutt utan att GPS-signal finns

Tillåta redigering av viapunkter och optimering av turordning av viapunkterna

Ha en minst likvärdig funktion för val av optimal rutt. Har hört att TT5 kan föreslå att man lämnar motorväg för att sraxt därpå föreslå att man åker in på den igen.

Intressant är också hur möjligheten att blockera vissa vägar och områden fungerar.

Och hur fungerar trafikmeddelanden och automatisk rerouting i praktiken? Hur kan det fungera om bara vissa väagr övervakas medan de alternativa vägarna kan vara lika belastade?
Jag har visserligen inte testat TT5 än men allt det du nämner att TT måste klara klarade ju TT3 så det verkar ju konstigt om de tagit bort dessa funktioner.
Det som inte fanns är väl hanteringen av trafikmeddelanden men finns den servicen i Sverige öht? Dvs så det skickas ut automatiskt?

När det gäller reroutingen så är det väl ganska självklart att det inte kan fungera optimalt förrän alla vägar har bevakning och det lär ju aldrig hända. Tack vare detta kommer det bara funka sämre och sämre med ett stigande antal användare av sådana navigationsprogramvaror, för ju fler som använder de alternativa vägarna desto fler mer trafik blir det där och desto sämre väg är det alltså e m r m.

// Martin
 
Hej Martin Ang.TT5
Jag har upplevt i stort samma synpunkter/problem som Göran relaterat dock inte problemet med GPS-signaler(kör med annan NMEA-Gps med kabel =EMTAC-Jacka)Däremot
Så vill jag ej påstå att kartorna är så uppdaterade i Norra delen av landet efter en testrunda på 86 mil så är jag inte imponerad av kartorna på vissa vägar om möjligt sämre än TT3.Bl.a.så där nya vägar finnes på kartan som man just då kör på så säger/visar den in på gamla i många fall avgrävda vägen.Samt att röst/visa 90 graders sväng på korsningar i skilda plan utan någon som helst förbindelse m.m. underligheter så även om vissa saker har blivit bättre så är det mycket som blivit sämre tycker jag.

Jonas har synpunkter som är mycket vettiga som jag saknar i TT 5.

Så testa TT5 först så får du se att det är konstigt om dom tagit bort det tt3 klarade.
 
För undvikande av missförstånd:
Man kan i TT5 (precis som i TT3) planera och redigera en resväg (via-punkter, mål och delmål samt deras turordning) utan att vara GPS-ansluten. Bara man får stopp på Bluetooth Browser!! Tillvägagångssättet att planera en resväg skiljer en hel del men det är faktiskt enklare än tidigare. Den irriterande egenskapen är att man inte själv får bestämma om Bluetooth ska vara Till eller Från. Har man valt BT som GPS sätter TT5 omedelbart igång Bluetooth. Enda botemedlet är att temporärt välja en annan GPS och slå från BT i sin PDA.

Jag har i dag kört ca 25 mil på blandade vägar, motorvägar, småvägar och storstadsgator. Tillfällighet eller inte, men i dag tog det flera minuter för TT5 att ”komma tillbaka” efter passage av en längre tunnel. Samma tunnel har passerats massor av gånger med TT3 och programmet kom tillbaka efter 3-4 sekunder. Inga konstigheter på motorvägarna.

Funktionen för att blockera vägar och områden har förbättrats en hel del men jag har ännu provat för lite i ”skarpt läge”. Det finns även klart förbättrade möjligheter att optimera rutten. Tex kan man lätt undvika en namngiven gata t.ex ”Sveavägen” eller ”Väg 76”. Man kan också på ett enkelt sätt ange en via-punkt i en färdig Rutt, dvs inte bara i en Resväg. Under ”Välj typ av rutt” kan man nu ange Snabbaste rutt/Kortaste rutt/Undvik motorvägar/Prommenadrutter/Cykelrutter/Rutter med begränsad hastighet.

Man kan inte längre ange vid vilken hastighet TT ska växla från detaljerad karta till förenklad visning, det sker vid 90 km/h, ingen nämnvärd nackdel. I TT5 går det inte ange vilken hastighet man avser att köra på olika typer av vägar.

”Ladda ned extrafunktioner” har tillkommit, ej kollat vad det innebär. Man måste ha ett konto på Tomtom men det kostar inget.

Som alltid, man måste ge sig tid. TT5 är nog rätt bra. Vissa buggar i nya versioner får man tyvärr leva med. Däremot är BT-hanteringen riktigt irriterande.

Göran Isaksson
 
Det vore bra med lite länka till andra forumtrådar om TT5.

Här är firstloox (Loox 720). I tråden diskuteras först att Loox är bland dem som inte anges som kompatibla, sedan får folk igång TT5 ändå, sedan upptäcker somliga strul med BT, låsninagr osv som kan bero på kompatibiliteten. Missnöje med en del funktioner som tagits bort från TT3 och andra som inte funkar som tänkt finns också.

http://www.firstloox.org/forums/showthread.php?t=3990

Även gpspassions tråd innehåller mycket info om själva programmet:

http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=31606

Men det bord finnas fler ställen där man kan hitta detaljerade utvärderingar, helst omfattande också jämförelser med annan programvara.
 
Planera redigera resväg m.m.är enklare än tt3 men för att simuleringsköra resvägen måste man ha GPS-signal för att passera så kallade riktmärken.
Utan godkänd GPS-signal tar tt5 närmaste vägen till målet utan hänsyn till planerad rutt.

Blockera väg tycker jag är svårare nu eftersom man ej kan blockera ett område utan måste veta väg/gatunamn Många vägar är ju utan namn/vägnummer. När man är i obekanta områden (och skulle behöva blockera) så vet man inte vad (namnlös väg enligt tt5) heter och det är ju då man behöver Navigatorn.

Tar lång tid att få godkänd GPS-signal mot tt3
med (samma utr.)

Har jämfört med en Garmin Qest med nyuppdaterade kartor där ligger tt5 i lä.

Ev.kanske mina negativa sypunkter ändras efter en tids användning.
 
larsgoran; sa:
Man kan inte längre ange vid vilken hastighet TT ska växla från detaljerad karta till förenklad visning, det sker vid 90 km/h...

Jag hade fel. Funtionen ligger under "Dölj karta". När man sedan begär "Visa karta" kan man välja hastighet.
Göran Isaksson
 
I ”Huvuvmeny 1 av 3” välj ”Ändra inställningar”. Under ”Inställningar 1 av 6” välj ”Stäng kartvisning” (Jag råkade skriva Dölj karta) Välj mellanalternativet ”Över denna hastighet” och Du får möjlighet att välja önskad hastighet. // Göra Isaksson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
r2677see Tomtom one Navigering 1
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
HMR Ruttplanering på TomTom, Garmin, m fl Navigering 0
Xris_se Garmin vs TomTom Navigering 3
rejsbo Tomtom 920 Navigering 0
redneck1972 passar karta från tomtom i en navman gps Navigering 1
rejsbo Fritidskarta till Tomtom one Navigering 0
Store Tomtom & Teleatlas = SANT Navigering 0
Store Fel i Tomtom kartor v6.7 runt Arlanda? Navigering 11
gundj Nya TomTom-modeller? Navigering 0
jonasolof TomTom 910 skickar trojan till ansluten PC Navigering 2
RedBreather Tomtom 6 Navigering 0
RedBreather TomTom POI Navigering 0
RedBreather Tomtom kartformat.... Navigering 0
RedBreather Tomtom 5.10 uppdate Navigering 1
chuck Ny röst till TOMTOM Navigering 2
RedBreather Tomtom 5 & Loox 720 Navigering 0
RedBreather Navman GPS3450 & Tomtom 5 Navigering 8
RedBreather Tomtom 5... Navigering 8
mfn Islandskartor till Tomtom Navigering 9
RedBreather Tomtom vs Mapsonic vs Navigon... Navigering 5
Roni J-la TomTom Navigering 2
jlw Problem med TomTom 3! Navigering 1
jlw Tomtom 3 fråga Navigering 1
dragan Äntligen! Fartkameror fungerar med TomTom :) Navigering 16
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
sejohas TomTom Fugawi Navigering 8
sejohas Kartor TomTom kontra Garmin Cityselect V.5 eller 6 Navigering 6
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Garmin Vista TomTom 2 Navigator Scandinavia Navigering 5
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
Ule TomTom Route Planner Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.