Törs man äta murklor?

Jag har hittat murklor som jag inte kunde låta blia att plocka!

Törs jag äta dem? Har ätit murklor förr och senast för ett par vackor sedan blev lag bjuden på murkelsoppa på restaurang. Men i min ganska nya kokbok står att "murklor har förklarats som mycket olämpliga att äta"!

Hur gör ni?

Hälsn. BrittMarie
 

Bilagor

  • DSCN1022.jpg
    DSCN1022.jpg
    107.2 KB · Visningar: 50,367
Ät inte , skicka till mig:)

Nu var det länge sedan men då vi plockade murklor torkade vi de för att sedan koka dem 2 ggr, jag mår prima och skulle äta murklor vilken dag som helst.
Chips ger cancer likaså grillat kött, äter du chips eller grillat?
 
Stenmurklan är i nyare svampböcker inte klassad som matsvamp pga. dess giftighet. Man behöver inte ens äta stenmurklor för att bli sjuk... det räcker med att vistas i torkrummet eller bilen på vägen hem om det vill sig illa. Toppmurklan är däremot fortfarande klassad som matsvamp.
 
mmmmurklor!

Torkar också och förväller i två - tre vatten sedan steker och kör på med grädde, salt och peppar, "livsfarligt" god sås serveras till oxfile, entrecotte, biff eller annat mört kött, eller t o m till en fin pannbiff (köttfärs, stekt lök, ris, ströbröd, grädde, salt å peppar).
 
Stenmurklan är i nyare svampböcker inte klassad som matsvamp pga. dess giftighet. Man behöver inte ens äta stenmurklor för att bli sjuk... det räcker med att vistas i torkrummet eller bilen på vägen hem om det vill sig illa.

Vad är det som är giftigt? Å vad är det som borde ha drabbat mig?

Farmor, Farfar slutade sina dagar vid knapt 90 år åt murklor var höst o vinter säkert sommar också vid riklig skörd, kan ju inte vara så farligt med murklor eller?

och som "greendanger" skriver med grädde ska det vara.......
 
Vad är det som är giftigt? Å vad är det som borde ha drabbat mig?

I kroppen förvandlas ämnen i svampen till hydrazin. Det är raketbränsle och misstänkt cancerogent, och inte bra för fortplantningen. Enligt tester på möss. Det spelar heller ingen roll hur många gånger svampen förvälls eller om den torkas, all gift försvinner inte.

När resten av europa pratar om att äta murklor, är det alltid toppmurklor som menas. Det är bara i Sverige och Finland vi envisas med att äta stenmurkla. Med reservation för Danmark och Norge.
 
Vad är det som är giftigt? Å vad är det som borde ha drabbat mig?

Farmor, Farfar slutade sina dagar vid knapt 90 år åt murklor var höst o vinter säkert sommar också vid riklig skörd, kan ju inte vara så farligt med murklor eller?

och som "greendanger" skriver med grädde ska det vara.......


Om de åt dem "var höst o vinter säkert sommar också ", så låter ju inte det som en beskrivning av stenmurklor?
 
Sedan handlar det inte bara om att torka och förvälla. Det handlar ju också om vilka mängder man äter. Är det varje dag eller en gång i månaden eller som för mig tre-fyra ggr/år...
 
jag älskar resonemang typ "jag har aaaaldrig haft säkerhetsbälte när jag kör bil o jag har klarat mig fint så man behöver inte säkerhetsbälte".. det fina med stenmurklan är att den stör fortplantningmekanismen så det löser sig själv..
 
Märk också att gifthalten i svampen kan variera väldigt mycket.
Gyromitrin i färsk svamp: 86-732 mg/kg (Livsmedelsverket)
Antagligen har giftet också varierande verkan från person till person och olika tillfällen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.