Kan man ta fel på kvickrot (och vilka är dessa växter)

Jag kan se skillnad på maskros och rallarros, där går gränsen för min förmåga.

Men jag håller på att återskapa min kunskap om växter.

Och jag undrar över de två växter jag fotograferat, tyvärr inga bättre bilder, barnen kallade...

1. Kvickrot?

2. ??? Denna växt har vit blomma i form av vita små ”frön” i toppen, lite som svinmålla.

Båda växte på ett byggområde tillsammans med andra varianter av ”ogräs”.


Kul att finna svinmålla i kanten av vårt trädgårdsland, jag skall ha en kvadratmeter för matbruk.


11104117.jpg


11104118.jpg
 
Ej kvickrot utan rajgräs vad jag kan utröna av bilden.

Rajgräs och kvickrot är väldigt lika varandra men skillnaden ligger i hur axen är placerade mot strået. Kvickrot har bredsidan mot strået medans rajgräs har sin smala sida mot strået, som på bilden.
 
Jag använde ”Vilda växter som mat och medicin” som referens och den nämner just det med bredsidan mot strået, tyvärr är bildmaterialet rätt dåligt i boken.
Därför min fråga om man kan ta fel på kvickrot.

Rajgräs alltså, kanske något att fylla magen med?

Det är trevligt att ta svängar med barnen där vi bor, det byggs mycket nytt och därför finns det många jordhögar med ”ogräs” som är kul att botanisera i.

Att se hur brännässlorna bredit ut sig på de tomter där folk inte flyttat in ännu är intressant. Skall ta med en påse någon gång och plocka lite blad...
 
mipert; sa:
Rajgräs alltså, kanske något att fylla magen med?

Man får antagligen bli idisslare först... :)

Kan rekommendera "Den nordiska floran" av Bo Mossberg. En tung tegelsten att bära med sig i fält men fantastisk att sitta med vid matbordet och gå igenom dagens fynd. Den har inte några nycklar så "Kroken" (Krok/Almquists svenska flora" blir en hjälp om det kommer till det.

Ett tips för roliga stunder med barnen är att komma över en gammal växtpress på någon loppis, helst med gråpapper och allt. Har själv pressat och monterat en del växter till ett eget herbarium och det är faktiskt skitroligt och väldigt lärorikt.

/Kalle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.