Tiveden..

Hej!
Jag är inbiten vandrare sen ett par år tillbaka, men har bara vandrat i fjällen. Nu vill jag introducera min bror för vandringen. Då vi inte har så mycket tid och han inte vandrat förut tänkte vi vandra vid tiveden. Jag har alldrig varit där och undrar därför om någon kan rekomedera en tur på ca 3 dagar med start den 25:te maj.

Tacksam för svar

/Meimei
 
Meimei; sa:
Hej!
Jag är inbiten vandrare sen ett par år tillbaka, men har bara vandrat i fjällen. Nu vill jag introducera min bror för vandringen. Då vi inte har så mycket tid och han inte vandrat förut tänkte vi vandra vid tiveden. Jag har alldrig varit där och undrar därför om någon kan rekomedera en tur på ca 3 dagar med start den 25:te maj.

Tacksam för svar

/Meimei
Hej. En variant är enligt nedan, om ni inte åker bil
för då måste det ju bli en rundel:

Dag 1: Följ Bergslagsleden från Stenkällegården (söder om Tivedens nationalpark)- genom Tivedens nationalpark - trakten runt Tivedstorp. 1 mil.

Dag 2: Fortsätt Bergslagsleden från trakterna runt Tivedstorp - Bosjön (vindskydd och dass). 0,7 mil.

Dag 3: Följ Munkastigen från Bosjön - Olshammar. 1 dryg mil.

Jag gick delvis en snarlik väg för ett par år sedan men lämnade Bergslagsleden strax norr om nationalparken och gick efter kompass. Det kan dock vara ett misstag i Tiveden.

Karta: Gröna kartan 9E SO Askersund. God tur.

Mvh Raskesven
 
Helt Rätt

Hej Olga.
Jag kan bara hålla med "Raskesven", det är nog en fin och lagom tur. Jag har nästan gått samma sträcka utom det sista fram till Olshammar. Jag tror att det kan bli riktigt lyckat!
Ett tips: Om du inte vill köpa kartan kan du gå in på http://www.fritid.t.se , där kan du ladda hem kartor över hela Bergslagsleden och mycket andra leder. God tur.
 
Tack!

Jag tackar så mycket för tipset.
Det låter som lagom långa dagssträckor för oss!

/meimei
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.