tipps inför mitt första race

Tja, jag är väldigt ny på de här med långcykling (har cyklat lite i ett år- mellan fyra och sex mil på oväxlad dom o herrcykel) Nu har jag dock köppt upp mig till en crescent sport http://www.soderscykel.se/attachments/Image/707.jpg dels för touring turer dels för långkörning o dels för å ta mig till skolan varje dag.
Min fråga är nu om vad man ska tänka på när man ger sig ut på ett lopp (tio mil) vad ska man ha med sig? Verktyg? Allmänna tipps och annat värt att tänka på!
Tack på förhand
 
Reservslang, däckavtagare, pump. Är det snabbkopplingar på hjulen? Om inte behöver du en 15 mm fast nyckel för att kunna lossa dem.

Flaskställ med vattenflaska är bra att ha.
 
Dubbla reservslangar om man, i stressen att få dit den nya, råkar punka den. Det är ju inte helt omöjligt. Sedan måste man ju ha pump och däckavtagare.
Utöver vatten kan det vara gött med något att tugga på. Då kan man tänka sig t.ex runekakor eller energy bars. Själv brukar jag alltid ta med lite choklad och en nöd-japp.
Sportdryck ska man ta det lite varsamt med, de har en tendens att sabba magar. Personligen tycker jag det kan vara schysst med en flaska svag sportdryck och en med vatten.

/Filip
 
Nya

däck och slangar är en vettig investering för att minska punkarisken men två extraslangar pump och däckavtagare tycker jag också att du skall ha med jämte dubbla drickaflaskor. Pumpa med golvpump med manometer innan start.

Cykelbyxor (inga kallingar) och cykeltröja.

Thure
 
hmm...

jaha, då har man lite mer info, tack så mycket!
Hur hårt ska jag pumpa däcken? jag vet inte vilken exakt sort det är men de är inte riktiga racer däck, något mellanting mellan "vanliga" o racer... kanske två tre centimeter brett...
cykelbyxor har jag inga, men jag tar några utan söm i baken.
cykeln har inte gått mer än några månader i sommar så däcken är nog väldigt fräsha fortfarande.
ps: skicka väldigt gärna in mer vad man ska tänka på när man kör och innan man åker iväg :)!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.