Tillämpad kamraträddning, en bildserie

Stockenträffen 2011, ganska lugnt väder förutom söndagen som bjöd på rejält med vind och därmed vågor. Vi var några leksugna paddlare som var ute i Vallerösund och vid Hermanö Huvud och lekte i den rätt rejäla sjön. Min fru som stod på Norra udden av Vallerö fångade denna sekvens som kanske kan vara en intressant illustration av kamraträddning i lite mer utmanande miljö.

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7271

En paddlare har kapsejsats av en brytande våg, rollat upp men nästa våg dumpar också över honom med kraft, separerar honom från kajaken och två räddare, två bogsersystem krävs för att få ordning på det hela igen.

Några små lärdomar som man kan dra, bra att tänka på (utöver själva kamraträddningstekniken i sig) då man är ute i krävande förhållanden:

  1. Det kan behövas två eller flera personer för en räddning om man är ute i förhållanden där en paddlare riskerar att bli separerad från kajaken
  2. Bogsersystem är ett måste, inte bara cowtail, 12-15 meter lina krävs för att man inte ska ligga på samma våg som den/det man bogserar då sjön är stor
  3. Låg fästpunkt (midja) är att föredra, när man har drag i bogsersystemt och brytande sjö över sig att parera så påverkar det balansen mindre än om det är fäst i brösthöjd
  4. Att vara två "räddare" när sjön är grov är alltid bra. En som stöttar, en som tömmer, har befälet över räddningen

Inga skador på vare sig människor eller kajaker och efter omladdning av bogsersystem etc. var vi snabbt ute i vågorna igen
 
det är bra med träning.

jag plurrade för några veckor sen i 14 sekundmeter och rätt rejäl brytande sjögång. jag höll på och lajade mellan några öar/grund och sen när jag lutade lite för mycketr åt ena sida så släppte kapellet. (javla mjukplastkajaker!!! )

det va lite jobb att ta sej upp med flottör och tömma kajaken i den brytande sjön. men det löste sej. jag tror det va 1:a gången på 15 år som jag råkat plurra : )

men det är klart nyttigt med lite träning

bada mer!!!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.