Kamraträddning i skarpt läge

Det pratas väldigt mycket om kamraträddning här på Utsidan, men hur många har behövt använda det i skarpt läge?

Jag har gjort det flera gånger på lugna vatten när folk har kapsejsat med motions eller tävlingskajak och siuationen varit smidigast att lösa på så sätt.
Däremot har jag aldrig varit med om att någon har kapsejsat i lastad långfärdskajak. Har hört att det händer, men hur vanligt är det?

En tidigare tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22295
handlar om rollar i skarpt läge, så varför inte kamraträddning i skarpt läge?
 
Farligt?

Med reservation för att jag inte testat:
Kan tänka mig att det kan bli rätt farligt/besvärligt att fixa en kamraträddning i hög sjö med två kajaker som ska manövreras ihop.
 
Re: Farligt?

Arneri; sa:
Det pratas väldigt mycket om kamraträddning här på Utsidan, men hur många har behövt använda det i skarpt läge?
Jag har sett eller gjort ett halvdussin gånger. Fördelat på två olika "specialfall". Dels nybörjarkurs i djävulsk vind (och oskyddade förhållande*), dels i tidvattenforsförhållande i Wales.

Jag har endast sett ett fall i lugna förhållanden. Men då var det svallvågor som fällde den stackars ensamme nybörjaren (som hade tur att jag råkade vara där). Jag kan ha glömt något ytterligare fall...

Men Erik, i princip håller jag med dig i det du insinuerar ;-). Man välter toksällan i havskajak.

wildenstam; sa:
Med reservation för att jag inte testat:
Kan tänka mig att det kan bli rätt farligt/besvärligt att fixa en kamraträddning i hög sjö med två kajaker som ska manövreras ihop.
Jo, det funkar bra om man gör rätt. Så väl i tidvattenfors med tränade personer (en med armen ur led!), som i kraftfull vind&vågor med fullständigt gröna nybörjare om man tar det lugnt&pedagogiskt.
De år jag har besökt Stockenträffen brukar eleverna inom följande, http://www.paddla.nu/instruktorslicens/, pyssla med räddningar etc i tuff miljö. Som sagt, det funkar bra! Men visst, det finns bättre och sämre sätt. Det finns en del att tänka på om man vill minimera blandande smårisker och optimera räddningstid/frekvens för alla möjliga fall. Det är inte helt elementärt detta med kamraträddning.

(* Ja, man skulle kunna säga att vi inte ens borde kört kursen men jag kommer inte att hålla med. Men nä, det var inte en kul liten överfart respektive uddrundning. Helheten gjorde ändå beslutet rätt.)
 
Har inte vält i havskajak (men inte heller rockhopat). Har dock varit med om att i besvärande motljus kört paddeln rätt i en sten som stack upp en halvmeter ur vattnet. Kunde alltså lika gärna krockat med stenen. Poängen med detta är att det antagligen är möjligt att välta med det mesta bara man har tillräcklig otur.

Har plurrat ur motionskajak i besvärliga vågor, men hade då så nära till grunt vatten att jag tog mig upp själv. Hade heller ingen kamrat.
 
Arneri; sa:
Bara för att jag inte har varit med om det betyder inte att det är ovanligt.
Nä, det är klart. Men det är väl ändå ett "tecken" så gott som något. Förhållandevis vanligt är att folk tokar till det vid in- eller urstigning. Men då handlar det ju oftast mest om att den blöte skall försöka rädda sig från "kamraternas" skrattsalvor.
[Ändrat av olle11 2006-02-10 kl 13:34]
 
Varför kom späckhuggaren så nära?

Filmen är ett antal år gammal. Vore intressant med lite mera fakta runt det hela. Var späckhuggaren bara nyfiken eller var den på jakt efter det människokött??

Thure
 
Re: Varför kom späckhuggaren så nära?

thureb; sa:
Vore intressant med lite mera fakta runt det hela. Thure
Filmen har ju cirkulerat ett tag... Och jag har ju gärna fel här... I min fantasi var detta hela tiden en fejkrulle. Men som sagt; jag har hellre fel än rätt.
 
Begreppsförvirring?

Vad menar ni med kamraträddning? Verkar som det skiljer sig åt i tråden?

1. Att man helt enkelt hjälper en simmande kajakpaddlare att ta sig i kajaken, alternativt släpa in denne till land.

2. Att jag paddlar fram med fören nära sittbrunnen på en uppochnedvänd kajak där paddlaren fortfarande sitter i så att denne kan dra sig runt med hjälp av min kajak. En fuskvariant på Eskimåsväng.

Förstår t.ex inte hur 1:an kan vara farlig och hur 2:an kan göras pedagogiskt som olle11 skriver (svårt med kommunikation om man är under vattnet).
 
Kamraträddning är väl alla räddningar där man assisteras av sin kamrat; men kanske mest typiskt där kamraten ligger med sin kajak nära den andra och underlättar för den andre att klänga upp efter wet-exit.
 
Re: Begreppsförvirring?

Vandrare; sa:
Vad menar ni med kamraträddning? Verkar som det skiljer sig åt i tråden?

1. Att man helt enkelt hjälper en simmande kajakpaddlare att ta sig i kajaken, alternativt släpa in denne till land.

2. Att jag paddlar fram med fören nära sittbrunnen på en uppochnedvänd kajak där paddlaren fortfarande sitter i så att denne kan dra sig runt med hjälp av min kajak. En fuskvariant på Eskimåsväng.

Förstår t.ex inte hur 1:an kan vara farlig och hur 2:an kan göras pedagogiskt som olle11 skriver (svårt med kommunikation om man är under vattnet).

Jag skriver bara om 1:an. Hjälp att ta sig i kajaken. 1:an kan vara svår att göra om sjön vill välta omkring hela ekipaget när simmaren klättrar. Man kan klämma sig och tappa paddlar. Man kan misslyckas med tömning och sätta sig på kapellet. Inget av det är ett problem i lugna vatten. Men när det brallar på vill man ha koll.

2:an har jag bara varit med om forsen (stävräddning i mina kretsar). Tror inte det är så vanligt i skarpa lägen - att man hinner med att hjälpa till med 2:an om inte man är riktigt på hugget som räddare. Dessutom med lättsvängd kajak. I forsen är ju just instruktörerna riktigt redo inför kruxen och alla glada elever har ju fokus på möjliga kapsejsningar och denna räddning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.