The North Face Tadpole 23

*The North Face Tadpole 23*

Någon som har erfarenhet av detta tält? Är två
"mindre" människor som ska få plats...verkar ok! Lämpligt för fjällvandring? lätt och litet att bära...! Men hur är kvalitén?
 
TNF Tadpole -89

Hej Alexander,

jag har ett "Tadpole" från -89, verkar vara samma storlek och konstruktion som det du undrar om förutom att det nya har hakar istället för kanaler för stängerna.

Jag och frugan har använt det för fjällvandring och paddling, sommar som vinter. (rätt kallt och dragit på vintern dock...men det är ju ett 3-säsongstält)

Vi har trivts mycket bra med det.

Efter mycket misshandel är nu golvet slut, allt annat har klarat sig bra, mao ett gott betyg vad gäller kvaliten!

Fördelar: Lätt och liten packvolym, lätt att sätta upp, tar liten plats vilket innebär att det alltid går att hitta en tillräckligt stor plan yta.

Nackdelar: Liten absid, lite för litet för två personer om man inte är väldigt goda vänner... trångt att laga mat inne, det går inte att sätta upp bara yttertältet.

F ö är det väl inte något hårdväderstält direkt, passar bäst i relativt skyddad terräng.
Ett plus; när det är uppehåll och varmt kan man enkelt ta bort yttertältet.

Tja, det är väl det jag kan säga om det. Sen heter det ju inte "mindre eller små människor"; vi som är ca 1,70 eller kortare är normalväxta(!) i jämförelse med de som är byggda som flaggstänger... ;-D

Ska byta golv någon gång, fast det dröjer kanske, köpte ett Hilleberg Jannu som inte väger mycket mer (~2,5 kg) men erbjuder mer plats. Har bara provat det en gång, det verkar bra så långt.

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2006-04-08 kl 22:06]
 
alle_nilsson; sa:
*The North Face Tadpole 23*

Någon som har erfarenhet av detta tält? Är två
"mindre" människor som ska få plats...verkar ok! Lämpligt för fjällvandring? lätt och litet att bära...! Men hur är kvalitén?

(Egentligen fel forum, men nåja)

Använde Tadpole ensam t o m juli 2000, sen gick jag över
till Akto. Det är ett rymligt enmans- men snävt
tvåmanstält, fast jag har träffat ett par som klarade
det. Eftersom det är självbärande tar det liten plats
när man sätter upp det - regnar det bör man vara
snabb eftersom innertältet sätts upp först.

Sen verkar detta tält vara *varmt* - vindstilla
sommarmorgnar har jag haft kanske plus fem
utanför och plus femton inne i tältet.
 
Bergans kompakt 2

Efter att hört mig för så lutar det numera åt Bergans Kompakt 2! Verkar ha fler + än North face!

(Förstår nu att jag borde slängt in frågan i annat forum, typ transportera!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.