Test av Salomon Back Country?

  • Trådstartare gunnar.hellberg.gh1@bayer.se (Gunnar Hellberg)
  • Start datum

gunnar.hellberg.gh1@bayer.se (Gunnar Hellberg)

Gäst
Har någon testat Salomons Back Country (BC) bindningssystem för turåkning och lättare utförsåkning?


Ute-magasinet skrev för något år sedan en notis om BC-systemet, varvid man dödförklarade telemarktekniken genom introduktionen av detta system. Författaren lyckades enligt uppgift göra hyfsade paralellsvängar med ett par vanliga turskidor (Fischer E99), utan större svårigheter.


Som ide låter ju detta trevligt, dvs. möjlighet till kombination av turåkning och paralellsvängar. Frågan är bara om det verkligen fungerar och vilken skida som lämpar sig bäst?


MVH
Gunnar
 
Finns det ingen som testat?

Jag vill också ha en pjäxa/bindning som skall passa till litet av varje. I första hand i kombination med Fisher E99 med crownbelag som jag tycker är en utmärkt allround turskida i nordiska blandan fjällmiljö. Mina gamla Alfa Telemark Nordic Norm 75 mm läderskor har alltför mjuk sula gör att vara bra utför. Klacken hamnar gärna en dm vid sidan av skidan. Pjäxorna börjar nu också bli utslitna så det är dags för ett byte. Alfa har flera intressanta BC-skor. Se http://www.alfasko.no/ under Skistövler och BC på modellerna SKARVET GORE-TEX® XA och KIKUT X.

Någon som testat?

Thure Björck
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
Vinddriven Test av lavinsändare? Telemark 3
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
peredman Salomon X-scream 8,0 Telemark 1
_erra_ Salomon X-scream Telemark 3
Real_Malte Salomon X-Scream Telemark 4
Salomon x-scream series Telemark 1
Salomon X-scream. Telemark 1
mafr Salomon X-free som telisskida ? Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.