Test av Gaskök-Utemagasinet

Hej,

Jag vet bestämt att det var en test av gaskök i Utemagasinet för en tid sedan...
Men i vilket nummer..??

Tyvärr är tidningen som bortblåst, eller sönderriven och bortblåst..
Vår kattunge och bebis jobbar i skift att slita/tugga/riva sönder alla papper som hamnar inom räckhåll... har en känsla att just detta nummer har förpassats i partiklar till pappersinsamligen

Alla råd och tips mottages tacksamt.

Mvh Johan
[Ändrat av Almen 2003-08-08 kl 21:14]
 
KÖK

Nummer 3 år 2003

MSR RocketPocket: fick bra kritik & var testets favorit, 86gram, 2400W, 3,55min koktid till ett riktigt bra pris 399sek

Coleman Lite: fick bäst i kyla 76gram, 4800W, 3,30min koktid & 599sek


//Peter
 
skulle som förra talaren rekomendera MSR pocket rocket,har det själv och är nöjd med det.
hänger med på BAMM och snart till kvickjock på träningsläger
 
gaskök

Tack för svaren!

Jag hade för mig att MSR köket fick bra kritik, men har en svag aning om att köket gav en konsentrerad värme-punkt..

Har ni prövat köket med en triangia kastrull, -eller motsvarande stl på kärl?
Hur fungerar det att ha mat på sjudning?
Bränner det snabbt fast mitt under lågan (blir det lite väl konsenterart till en mittpunkt?

Era erfarenheter väger trots allt mycket tyngre än många andra tester.

Mvh Johan
 
eget kök, inte så prisvärt ...

Mitt eget kök är ett primus i titan, för vilket jag betalade
så hysteriskt
mycket att jag känner mig lurad när jag ser ex.vis priset
för Coleman. Dock finns ett billigare och VÄLDIGT likartat
av märket Markill.

Jag är dock väldigt nöjd med hur det fungerat hittills.
De tre vingarna
är utfällbara och ger därför stor stödyta; det verkar också som
om värmen sprids bra. Tyvärr går vingarna
inte att fixera innan man ställer kärlet på (mitt är ett standard-trangia-kärl, tror jag), men står burken
på plant underlag räcker kärlets friktion och tyngd
att hålla allt på plats.

När jag lagar mat i absiden och värmen slår i ansiktet kan det
kännas som att jag eldar för kråkorna. Dock räckte en
220-gramsburk senast till tio hela dagars matlagning,
samt middagen den elfte dagen. Sen brann det på rätt svag låga, men fan vet om det inte hade räckt till frukostkaffet också.

Det är iaf drygare än mitt rando 360 där uppkoken tog ett år
och en 54-grams tub inte räckte mycket mer än 2 dagar.

il C.
 
Primus Techno Trail

Hej Johan. Köpte själv nyligen ett av dessa små gaskök. Lusläste testerna men väl i butiken fastnade jag för Primus Techno Trail trots att det konstigt nog inte var med i testet. Piezotändare satt på vid köpet men den skruvade jag snabbt bort eftersom jag är gramjägare och dessutom fann den estetiskt motbjudande.
Utan piezon väger köket 150g och är utan tvekan det snygaste och bästa av alla dessa småkök (enligt mitt tycke förstås). Valet stod mellan detta och MSR Pocketrocket men står man med båda i handen är valet lätt - Primus känns stabilare och mer genomtänkt.
Vänliga hälsningar Gustav
 
Tack!

Hej Gustav!

Tack för ditt svar!
Hur har köket fungerat?
Vad är dina reflektioner gällande koncentration av värmen, -ökad/stor risk för vidbränning?
Vet du effekten på köket?

Fungerar vanliga Triangia kastruller (Alu)?

Mvh Johan
 
Fick ett TechnoTrail Kit med en LiTech Kettle i sommras. Den funka fint på min vandring. Ingen vidbränning med Trianga Nonstick iallafall, men jag tror att det kommer gå bra med andra kastruller också. Bra spridning på lågorna.

Jag upplevde konstruktionen som mycket rejäl. Jämfört med vissa andra jag kände på så känns det mycket stabilare att ställa kastruller på. Även om det är ca 50 g tyngre än riktiga lättviktare känns det ok då köket är något man vill skall fungera.

På minussidan är det vindkänsligt och på en stor gastub kan jag tänka mig att det kan bli vingligt. Min brors Easyfuel var bättre där. Men å andra sidan väger det 3 ggr så mycket.
 
Hej Johan. Mitt Techno Trail har funkat mycket bra. Jag använder själv trangia-kastruller vilket går utmärkt. Effekten är ca 3000w tror jag. Har inte upplevt köket som instabilt men har å andra sidan bara använt den lilla gastuben ännu. Vindkänsligheten är alltid ett problem hos kök utan vindskydd men är det ett kök av denna typ du vill ha så tror jag techno trail är bäst. Jag har många kök men skulle jag bara få välja ett hade jag tagit Primus Easyfuel eftersom gastuben där sitter en bit ifrån brännaren och du kan då bygga vindskydd runt brännare utan att hela härligheten exploderar. Skulle aldrig våga experimentera med dessa småkök som sitter direkt på tuben. Hälsningar Gustav
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.