Telia, Kafka och satellitabonnemang

Jag har efter att läst och diskuterat i denna tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30531,

blivit intresserad av denna satellittelefon:

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_1_1&zone=pp&lm=pp1&pid=8975

Det som jag attraheras av är möjligheten att använda ett och samma telia-abonnemang för båda satellit- och GSM-telefoni.

För att få tag på ytterligare information om denna typ av abonnemang ringde jag denna morgon Telia och vartefter snöflingorna dansade ner utanför mitt kontorsfönster insåg jag att jag tagit steget in i en Kafka-roman. Det nummer de hänvisade mig till gick till ett göteborgs-företag. Detta företag var dock inte längre en del av Telia och den trevlige företrädaren jag talade med påstod att det inom Telia fanns en del som hade hand om satellitabonnemang, men att kundtjänsten inte kände till denna enhet. Väl tillbaka till kundtjänst frågade jag om dessa uppgifter stämde. Telefoninsten kunde emellertid bara delge mig samma göteborgsnummer igen. Jag undrade vidare om det fanns någon annan enhet inom Telia som möjligen hade mer information. Svaret var 'nej'. Mycket underhållande.

Någon som vet hur man når kontakt med denna Telias hemliga satellitabonnemangsavdelning?

Någon som kan hjälpa lantmätaren till Slottet?
 
*asgarv*

Jag hade faktisk också funderat lite i samma tankar.

Jag säger som en polare sa till mig när jag hade jobbat färdigt på Telia.

"Telia är bra men de kan ingenting"

Sammanfattat läget ganska bra.
 
I stället för att snacka skit så

ring hit ... ;)

Cordland Marine AB
Box 130
430 31 ÅSA
Besöksadress: Kläppavägen 40 i Åsa.

Telefon: 0340-658970
Fax: 0340-658971
 
Så här fungerar det:
Om du har ett Telia-abonnemang använder du ditt nuvarande SIM-kort i din Ericsson R290 (kortet får inte vara spärrat för utlandssamtal). Alla satellitsamtal registreras på din mobilräkning som "Samtal Italien" och du behöver inte teckna något extra abonnemang hos Telia (därav deras totala okunskap).

Priser:
Samtal: EUR 1.65/min + EUR 0.22/samtal
Kostnad att svara: EUR 1.10/min + SEK 4.40/min
SMS: EUR 0,22 meddelande (sända)
För Mobitel Pott tillkommer dessutom SEK 2.00/min på alla utgående samtal (inkl. svensk moms)

Alltså: inga fasta kostnader. Detta är i mina ögon en ypperlig lösning.

Men jag ser emellertid två problem:
- Täckning: enligt Globalstars egen täckningskarta är de för mig intressanta områdena markerade i gul färg, vilket anger ej fullgod täckning:
http://www.globalstareurope.com/view_page.jsp?page=coverage
Men enligt Cordland hade de aldrig fått några klagomål på detta från svenska kunder.
- Globalstar: Hur länge kommer de att köra sina satelliter och erbjuda denna lösning. Då ett inköp av en satellittelefon för min del ses som en långsiktig investering (eftersom jag förmodligen aldrig kommer ens att använda den) vill jag vara förvissad om att jag har viss livslängd på mitt satellit-tillträde.
 
Skämt? Nja, i sådana fall skojar de med mig på Cordland.

Anledningen till att det står "Samtal Italien" på räkningen är att Elsacom (den europeiska delen av Globalstar) har sitt säte i Italien och att det är den enda information Telia får om ditt samtal.
 
aha ..

.. vilken cool grej egentligen .. man blir ju lite köpsugen ..fast frågan är om det inte finns roamingavtal med de flesta länder på den där täckningskartan .. hur vet man när man kör på roamingavtalet respektive via satelliten??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.