Telemarksutrustning

Jag ska köpa telispjäxor, men har väldigt breda fötter. Vilka pjäxor ska jag välja då? Jag är inte så duktig än så behöver inga avancerade grejor.

För skidorna så tänkte jag montera om mina Rossignol Bandit B83 Women från skidbindningar till telisbindningar. Vilka sorts bindningar ska jag använda och tror ni att det kommer bli bra?

Väldigt tacksam för svar!

Mia
 
Breda fötter? Jag har för mig att Scarpa-telixpjäxor är smala. Själv använder jag Crispi. Första gången jag köpte pjäxor var Crispi - modellen är Allround, tror heter CXA. Nu har jag köpt nya igen och fortfarande Crispi pga mina fötter gillar dem. Fast inte CXA utan lite styvare och med högre skaft. Gällande bindning...På mina har jag Rottefella Cobra R8. Stabil och enkel konstruktion...
 
Garmont

är bra till breda fötter. Garmont har både herr och dammodeller. Gissar att herrmodellerna har bredare läst. Frågan är om du skall ha NTN eller NN75-bindingar respektive skor.

Blir ju rätt dyrt med NTN men ännu dyrare om du väljer att gradera upp till NTN senare, möjligen med reservation för att NTN dels kan bli billigare om ett par år dels kanske kan bli tillgängligt på begagnatmarknaden.

Lite idéer kan du få genom att läsa på www.telemarktips.com

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin_einarsson Hjälp med telemarksutrustning! Telemark 20
Alpin Telemarksutrustning. Märke, pris, kvalitet Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.