Tar handlare öht. in grejer utanför standardsortimentet?

Såhär tänker jag: om en handlare saluför ett givet märke borde han kunna beställa en pryl av det märket fast han normalt inte säljer just den prylen.
Jag menar: lägger han in beställningar med jämna mellanrum borde han väl kunna beställa prylen jag vill ha även om han inte normalt säljer den?

Efter att ha sonderat tältmarknaden kommer jag fram till att Black Diamond hilight kommer närmast min kravspec så jag går in på deras hemsidas dealer locator och hittar Fjällsport.
Ringer dit och beställer tältet och tillhörande absid.
Jajamen! Men det kan dröja en vecka eller 3-4 beroende på vilket lager tältet finns. Helt OK säger jag.
Går två veckor, ringer; ööhh, han som tog beställningen VABbar (eller vad det var) så jag vet inte, får jag till svar.
Går en vecka, åker dit: ööööhhh, vänta, jag ska se här...scrolla, scrolla på datorn. Jag minns inte vad expediten sa, men jag minns tydligt att det inte innehöll någon som helst relevant information om var i händelsekedjan min beställning befann sig, när tältet skulle materialisera sig hos dem eller om min beställning öht var lagd ens en gång.
Ringde igen (1-2 veckor senare) i förrgår. Samma menlösa, lika innehållslösa svar.

Ähh, nu är jag less på de där tomtarna, tänker jag och stegar in på Naturkompaniet:
Jag vill lägga en beställning på en BD hilight, tack!
Äntligen ett (halv)ärligt bemötande!
Öööhhh...ähhh...jag vet inte...vi har det inte inne, men får jag ta ditt telefonnummer? Så ringer vi dig med besked.
Han sa det inte rätt ut, men hela hans kroppshållning och allt han sa signalerade: nä, här får du inte ditt tält.

Min fråga är: har jag bara haft otur? Är det någon ide att söka vidare, efter någon handlare som kan leverera?
Eller: vari ligger feltänket i mitt första stycke ovan?

//T
 
har iaf fått hem grejer som butiker inte sålt i vanliga fall.. tex en haglöfssovsäck som dom normalt inte sålde med den temperaturgraden. Ett annat företag erbjöd sig ta hem en telispjäxa, även om dom normalt inte sålde telispjäxor... har flera gånger fått hem udda reservdelar... av andra än dom jag köpt varan hos. tycker inte det brukar vara några problem... men man kan få vänta lite ibland.. tycker det låter som du haft lite otur med personal...

Edit, tänk bara på att kolla att du fortfarande kan avbeställa det första innan du beställer från nån annan stans... så du inte står där med två en dag...
 
Så här på rak arm och dessutom sent på kvällen kan komma på att har jag bett dom på den lokala butiken beställt hem åt mig
Fjällräven G1000 tyg (2 gånger)
Trangia triangel
Trangia Duossal kastruller när fått reda på att dom var på väg att utgå
SeaToSummit lång aluminiumsked
SeaToSummit bestickset i aluminium
Karta på CD från Lantmäteriverket (flera)
GPS (flera)
Sovsäck

Jag tror att det underlättar att jag är stamkund och kommer in och betalar samma dag som grejerna kommit hem, för personalen har berättat att det finns dom som specialbeställt saker och sedan inte kommer och köper det dom beställt. Och då har affären en sak (ofta dyr eller ovanlig storlek) som dom inte lyckats sälja till någon annan vilket är en dålig ekonomisk affär.

Per
 
Jag tror att det underlättar att jag är stamkund och kommer in och betalar samma dag som grejerna kommit hem, för personalen har berättat att det finns dom som specialbeställt saker och sedan inte kommer och köper det dom beställt. Och då har affären en sak (ofta dyr eller ovanlig storlek) som dom inte lyckats sälja till någon annan vilket är en dålig ekonomisk affär.
Per

Halaj!

Bra poäng, det där, som jag har funderat på.
Fjällsports största inriktning verkar vara klättring.
Likaså Black Diamonds. Fast om jag har fattat det rätt, har alltså BD köpt upp en tälmakare som hette Bibler.

Så om nu fjällsport vore en renodlad klättringsutrustningsbutik kunde man ju förstå att då blir ett tält bara en hyllvärmare i deras butik.
Men det stämmer inte! Fjällsport säljer också Hilleberg. Tält ingår alltså i deras vanliga repertoar.

Och jag tycker att jag har legat på dem och tjôtat så många gånger nu att de borde fatta att jag är seriös i detta. Vad mer begär de?
Att jag skall åka dit, sprätta upp en artär och signera beställningen med mitt eget blod?
Vill de att jag skall släpa upp min förstfödde son upp på berget och offra honom i fjällsports namn för att de skall förstå att jag kommer att köpa tältet?

//T
 
Om dom nu är så rädda att dom ska ta hem en vara till en kund som sen inte hämtar ut den kan du väl be om att få lägga en handpenning på 20% och betala resten när du hämtar varan?! Om du inte hämtar den får dom sen behålla handpenningen.

Så gör vi i alla fall i butiken som jag jobbar i om det är någon som vill specialbeställa något.

Kom bara ihåg att få en kopia på ordern och ett kvitto på att du betalat 20%...
 
Ett annat problem kan vara att leverantören man beställer ifrån bara tar emot beställningar i hela dussin.
 
Halaj!

Igår ringde de från Fjällsport. Mitt suktade tält säljs tydligen inte ens på den europeiska marknaden.
Så att ta in det skulle kosta 5000 Kr + tull + frakt och två mån. väntetid. Jag avbeställde…
Och precis förra veckan snodde någon illvilling mitt North Facetält som stod i torkrummet i tvättstugan. Suck. Både rådlös och tältlös nu.

Ett alternativ är att hitta en handlare i U.S. som vill skicka det till mig. Det borde bli billigare också för 370 USD + tull + frakt borde väl bli mindre än Fjällsports 5000 Kr.
Eller också så sk-ter jag i alltihop och syr ett eget istället.
Så blir det som jag vill ha det också.
Vet inte än hur jag gör än.

Men jag vill tacka för för tips, påpekanden och synpunkter!

//T
 
Halaj!

Fortsättning följer...
Mina funderingar om att sy själv kom lite på skam.
Jag ringde tältcentralen och frågade vad det skulle kosta om de sydde upp ett tält som jag ville ha det. Ca. 12 000 – 15 000 Kr. Du vet, sa han, man gör lite fel här och där och så får man göra om och allt det får du betala för.
Fan.
Om ett proffs säger att det blir en massa vargar innan det blir bra, hur skulle jag då, som inte ens kan sy på en skjortknapp kunna lyckas?
Jag tycker själv att jag är ganska händig, men jag är mest van vid att jobba med metall. Svarva, borra, fräsa, svetsa och sånt. Men det känns ändå inte rätt att tillverka det i tunnplåt.
Kanske inte främst för att den då inte blir speciellt UL, men framför allt blir tältet då väldigt svårt att knôla ner i ryggsäcken/packväskorna.

Så surfade jag runt på diverse postorderfirmor i USA. Verkar ju bra, men när man läser det finstilta på ”international shipping orders” finns en hel radda med märken de inte får skicka utomlands. Där är Black Diamond med såklart. På varenda postorderfirmas hemsida.
Kan jag väl förstå kanske. Helt andra marginaler på en jättemarknad som usa, och de vill väl förhindra privatimport.
Det verkar som att det enda sättet jag kan få tag på detta tält är att jag själv åker dit och handlar det över disk.
Fast då måste jag igenom tullen, och med vetskap om vilka rigorösa åtgärder BD har tagit för att förhindra att jag skall kunna köpa ett tält av dem skulle jag inte bli förvånad om de inte har känningar/kontakter där också.
Återstår alltså att jag tillgriper metoder som drogsmugglare använder sig av.
Nog för att BD hilight är litet i förpackningen, men den är nog ändå för stor att svälja.
Återstår att köra upp den i andra änden.
Men tänk om tältduken har öljetter i metall? Det vet jag inte. De kommer att larma i genomgången där!

Suck. Mitt problem kvarstår.

Och ifall någon undrar, så ja. Jag har knäckt några bärs.

//T
 
Pers erfarenheter och mina egna är rätt lika.
Vänner i USA som handlar åt en brukar kunna fixa dylika lätta grejor med privatfrakt till dig.
Problem är till för att lösas.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.