Tappade kilometrar med Polar RS 200 SD

Hej,
jag har nyligen köpt en Polar RS 200 SD. Idag sprang jag en sträcka som jag har mätt med cykeldator och jag vet är runt 15,5 km men klockan visade endast 12,5 km - det saknas alltså 3km. När jag sprang såg jag att den stämde vid 1,5 km, men vid 3,5 km visade den 2,5. Med andra ord hade den tappat 1 km på kort sträcka. Jag såg också att min hastighet ibland sjönk kraftigt, sannolikt i samband med att den tappade sträcka. Det här var min tredje runda med klockan och vid de tidigare två rundorna har distansen verkat stämma även om jag inte har kalibrerat den ännu. Det verkar som att något har stört överföringen så att den upphört periodvis. Idag hade jag mp3-spelare på mig vilket jag inte har haft tidigare, kan den ha stört? Jag kände också att fotpoden skakade lite, att den inte satt helt dikt mot foten, och det kan ju påverka mätningen enligt instruktionsboken men kan det få klockan att tappa en kilometer helt plötsligt?

Någon som har erfarenhet av liknande problem RS 200 SD eller S625x och som funnit en lösning? eller är det fel på min klocka?
 
Jag har en S625X och har aldrig haft några problem. Det är dock viktigt att poden sitter fast ordentligt och att den sitter så rakt som möjligt. Normalt sett så är det inga problem alls att få fast den på ett bra sätt.
Jag har alltid min pod på samma sida som klockan men jag tror inte att det påverkar.
 
Mp3-spelaren verkade störa

Hej, det verkar som att min mp3-spelare störde överföringen från poden, när jag springer utan den så får jag mindre diffar. Dock får jag ganska stora diffar nu sen snön kom jämfört med när jag sprang på barmark, diffen ligger mellan 3 och 7 procent. Det tycker jag är lite väl mycket. Jag har dock inte kalibrerat klockan ännu men det verkar som att lite snö och halka stör distansmätningen. Är de fler som har den erfarenheten?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.