Fungerar polar "sonic link" bra?

Funderar på att köpa en pulsklocka som är kompatibel med en PC.

På polars modeller har man två olika överföringar, via ljud s.k. "sonic link" & via IR. Jag undrar om soniv link fungerar tillfredställande?
På så vis skulle jag komma lite billigare undan.
Att slippa köpa någon av "värstingmodellerna" med IR-överföring & dessutom slippa köpa IR-interface för USB-port äv värt många hundralappar

Även tacksam för tips på andra modeller som har PC-kompatiblitet & inte kostar så himla mycket (d.v.s mindre än 2000kr).

Mvh
Lars
 
Sonic Link

Jag har en mic i 300-kronorsklassen ansluten till en USB-port. Det fungerar alldeles utmärkt. Tidigare hade jag en sämre mic och då hade jag ibland problem.

Rolf
 
Jag har en billig mikrofon och ibland kan problem uppstå, men det är då bara att göra ett nytt överföringsförsök. Jag tycker Sonic Link fungerar tillfredställande.
 
Har en Polar S410. I 25% av försöken så kan man få göra om proceduren men det är bara att ändra avståndet till mikrofonen så funkar det. Jag kör både extern mik till en PC och en inbyggd på laptop och märker ingen skillnad där. Däremot så fungerar alltid Uplink, dvs uppladdningen av träningsfiler till klockan via högtalarna, utan problem.

/Stefan
 
Fibbe; sa:
Har en Polar S410. I 25% av försöken så kan man få göra om proceduren men det är bara att ändra avståndet till mikrofonen så funkar det. Jag kör både extern mik till en PC och en inbyggd på laptop och märker ingen skillnad där. Däremot så fungerar alltid Uplink, dvs uppladdningen av träningsfiler till klockan via högtalarna, utan problem.

/Stefan

Min mic är inte vidare värst bra, men det går ju alltid uppdatera om det visar sig inte funka.
För visst funkar det med en helt vanligt mic?

Det lutar nog åt att det blir en s410.
Men då har jag en fråga till dig. Du som äger sådan.
När jag kollar på specifikationerna på klockan så är en av funktionerna följande:
"Automatisk lagring av pulsvärden, max antal = 120 st"
Vad innebär detta?
Så som jag i första läget uppfattar det så skulle det innebära att om jag har en uppdateringsfrekvens på pulsmätaren på 30s så skulle den bara registrera data i 120*30s = 1h.
Visst fattar jag fel? För 1 timmes träningspass är ju inte vidare långt.
Å andra sidan står det "Maximal minneskapacitet = 16h" vilket låter mer rimligt för mig. Alltså. Att man kan, om man nu är sugen på att träna i 16h, registrera pulsen över ett så långt intervall.

Kan någon reda ut begreppen?
[Ändrat av sundancekid 2004-10-25 kl 22:42]
 
Klockan ändrar lagringsfrekvens ju längre tid träningspasset pågår för att upprätthålla 120 st snittpulsvärden.

Alltså så här:
< 30 min träning - 15 s lagringsfrekvens
30-60 min träning - 30 s lf
60-120 min träning - 60 s lf
etc. upp till 16 timmars träning

Klockan komprimerar alltså pulsvärdena då du passerar över ett nytt intervall för att frigöra minneskapacitet vilket betyder att för t ex 45 minuters träning så är varje pulsvärde ett genomsnitt över 30 sekunder.

/Stefan
 
Fibbe; sa:
Klockan ändrar lagringsfrekvens ju längre tid träningspasset pågår för att upprätthålla 120 st snittpulsvärden.

Alltså så här:
< 30 min träning - 15 s lagringsfrekvens
30-60 min träning - 30 s lf
60-120 min träning - 60 s lf
etc. upp till 16 timmars träning

Klockan komprimerar alltså pulsvärdena då du passerar över ett nytt intervall för att frigöra minneskapacitet vilket betyder att för t ex 45 minuters träning så är varje pulsvärde ett genomsnitt över 30 sekunder.

/Stefan

Tack så mycket för att du hjälpte mig reda ut den frågan :)
Nu är jag i valet & kvalet... s410 eller s610i... Någon av de båda blir det. Vi får se :)

Tack igen

// Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.