Täta Luckor, Limma Tyg

Försöker hitta något enkelt sätt att bygga täta luckor och har bestämt mig för att försöka fästa ett vattentätt material tex tyg på undersidan av däcket som jag sedan snor ihop med ett gummiband och därefter lägger tillbaka träluckan över hålet. Någon som har erfarenhet av denna princip?
Hur fäster man enklast tyget mot däcket? Finns det något lim eller liknande som fungerar?
 
Har provat vid ett tillfälle för länge sedan – tältväv som fästes med en tunn sträng tätmassa runt plywoodramen som sedan luckan vilade mot. Det blev tätt, men jag tröttnade rätt snart på att det krävdes två moment för att öppna/stänga luckan och att tyget var ivägen.
 
Av en orginell bekant fick jag tipset plasthink med lock. Inte speciellt svårt och det blir tätt. När luckorna ser schaviga ut byt ut dem!
 
Har nog dessvärre ingen okontroversiell favorit. På kajaker med minimal lastkapacitet (Black Pearl) använder jag Beckson deck plates: lätta täta och lättanvända – men små! På större kajaker snickrar jag oftast träluckor på en gjuten glas/kolfibersarg och en svampgummilist: snyggt, lätt, men en hel del jobb att få (och behålla) täta. Kajaksports plast/gummiluckor är hyfsat lätta, täta, lättanvända och ser inte alltför tokigt ut på en träkajak (om de är snyggt nerfällda) – men många tycker köpeluckor är ett lite defensivt val på en kajak man bygger själv
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.