Enklaste sättet att limma fast skottvägg?

Jag har en färdigbyggd stripkajak (Isfjord), där främre skottväggen ska flyttas. Väggen är lös och sluttar lite framåt, och det blir alldeles för krångligt att försöka få fast den med glasfiberremsor och epoxy. Utrymmet är ganska bökigt och trångt att arbeta i (mitt emellan luckan fram och den lilla sittbrunnen).

Har något tips om något enklare sätt att få fast skottväggen? Det ska helst vara något som:
- är snabbt och enkelt att få dit (utan att man behöver 5 armar...)
- fyller ut mellan skrov och skottkant (är inte helt perfekt passform)
- är tillräckligt starkt för att hålla emot fötterna när man paddlar
- gärna är vattentätt (silikon?), så att man slipper dra epoxy över (själva väggen är redan vattentät - plywood med ett lager epoxy)

En nödlösning kan vara att först limma bara för att få fast den, och sedan laminera över, men det skulle jag helst slippa...

Några tips?
 
Tyvärr..

Det finns inga enkla vägar, ska du ha skottet som fotstöd måste det till epoxi och remsor. Om du vill kunna flytta det någon gång i framtiden rekommenderar jag bara remsor, så går det att skära bort det. Är du riktigt säker på placeringen går det att limma fast det med förtjockad epoxi också, men då får du ta fram tigersågen den dagen det ska bort..

/ Ulf
 
I så fall behöver jag nog några smarta tips på hur man kan göra ett bökigt jobb enklare för sig... Finns det något sätt att fixera skottväggen så att man kan trycka så hårt som det behövs, utan att väggen ramlar? Silvertejp räcker ju knappast... Måste man ta en sida i taget? Räcker det att ta bara på ena sidan...?
 
Jag skulle ha svarat Sikaflex, men om Ulf menar att det behövs epoxi och remsor är jag benägen att tro på honom - den mannen vet mycket om att bygga och paddla!


Har sett en bildserie nångång där man had ställt kajaken på höjden (dvs med aktern i marken och fören rakt upp) intill en husvägg för att kunna arbeta med ett skott genom packluckan. Har du en balkong eller ett fönster på lämplig höjd kan det kanske vara enklare än att försöka göra det med kajaken på rätt köl.

Jag tror definitivt du ska ta en sida i taget, eller till och med en halv sida i taget. Först punktlimma med nåt som inte rinner, sen bygga upp en hålkäl med epoxi blandad med slipspån, sen en glasfiberremsa. Om du har kajaken horsintellt kan det vara enklare att jobba om man tippar den på sidan.
 
Det finns inga enkla vägar, ska du ha skottet som fotstöd måste det till epoxi och remsor. Om du vill kunna flytta det någon gång i framtiden rekommenderar jag bara remsor, så går det att skära bort det. Är du riktigt säker på placeringen går det att limma fast det med förtjockad epoxi också, men då får du ta fram tigersågen den dagen det ska bort..

/ Ulf

Läste precis en artikel av Björn Thomasson i ämnet. Där skriver han såhär:

"Skotten görs enklast i skumskivor som plastas fast i skrovet. Vill du
göra skotten i trä (plywwod eller strip) är det bäst att göra den ett
par millimeter för små och fästa dem med gummimassa (butyl-
gummi, silikon etc). Hårda skott blir brottanvisningar som kan or-
saka skador på skrovet om man hamnar bland stenar eller tappar
kajaken."

Går det alls att ha dem som fotstöd då?
 
Jag har har kört med 4 mm plywood och en divinycellskiva bakom som stöd. Hyggligt lätt, starkt och fördelar ut trycket mot skrovet över en större yta. Det funkar även med bara en 6 mm ply men då blir punktbelastningen större.

Det blir visserligen en brottanvisning mot skrovet men är kajaken välbyggd bör den tåla det utan större problem. Jag brukar dessutom ha en sits som dubblerar som bakre skott så kajaken är relativt stum runt hela sittbrunnen. Svagaste punkterna brukar ju oftast vara området runt själva sittbrunn & sarg annars.

Men det är lite pyssligt att få dit remsorna runt skottet, särskilt om du har liten sittbrunn eller små luckor. Det brukar underlätta att fästa skottet ordentligt i ovankant innan man limmar ihop halvorna, så är åtminstone halva jobbet gjort..

Är skottet mycket löst hade jag nog punktat fast det med några klickar snabbepoxi innan jag började med remsorna.

/ Ulf
 
Sikaflex är det jag har annvänt till mina tre kajaker, en Isfjord och två BP. Det har fungerat
väldigt bra för mig. Det är lite kladdigt men det sitter och det går att lossa och ändra om man vill.
Dra sikaflex från bägge sidorna och stryk ut med fingret . Plasthanske på och doppa fingret i lite
yes med vatten.
 
Dum fråga kanske

Sikaflex är det jag har annvänt till mina tre kajaker, en Isfjord och två BP. Det har fungerat
väldigt bra för mig. Det är lite kladdigt men det sitter och det går att lossa och ändra om man vill.
Dra sikaflex från bägge sidorna och stryk ut med fingret . Plasthanske på och doppa fingret i lite
yes med vatten.

Vilken Sikaflex har du använt? Sikaflex har ju åtskilliga modeller.
 
2k polyuretan?

Hm, har ingen erfareneht av just kajakbygge. Men en 2-komponents polyuretan låter som ett bättre alternativ än Sikaflex. Det finns limmer i denna kategori som förenar alla egenskaper du vill ha i denna applikation. Hög brottöjning, drag/skjuv-styrka, goda fyllnadsegenskaper (fixar 5mm limfog). Vill dock varna redan nu att polyuretanerna innehåller isocyanater så absolut ingen hudkontakt!

Kolla med Gleitmo för mer info...
 
Det verkar ju helt enkelt finnas flera fungerande alternativ. Jag limmade faktiskt in min skottvägg med sikaflex, och det verkar funka fint det med. Snabbt, enkelt och fyllde bra.

Tack för alla tips i alla fall!
 
:)

Hej där.

Har läst alla fina tips här ovan och skulle vilja komma med ett eget ( så det blir lite mer att fundera på *S* )

Jag har bygt två egna stripbyggen och märkt att det funkar utmärkt att limma fotstädet med bara vanlig latexsfog.
Jag gorde fotstödet lite mindre med en ca.3-7mm spalt (det bara blev så *L*) åsså först limade jag fast det med nåra småklickar som fick härda sen fylde jag hela spalten med latexfog och snyggade till den till en hålkärlsform.

Det blir hur stark som helst, jag har fått göra en liten sjystering vid ett tillfälle och det var ett elände att få loss stödet.

Jag tror nog att dom flesta av ideerna här ovan funkar så det är nog bara att välja det som man själv tycker är enklast

Peace and out
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.