Tändstål

Jag har två varianter jag använder av de jag tror du menar (typ Jukkas eller Firesteel). Den mindre är 85 mm (varav 45 mm "stål", diameter ca 6-7 mm) och väger knappt 20 g, den större är 100 mm med knappt 70 mm "stål" (diameter ca 8-9 mm) och väger drygt 40 g. Jag föredrar helt klart den större, bättre grepp och mer material att avverka från. Den mindre kan man väl anse som en reserv eller ett nödstål att bära med sig om vikten har betydelse.
Har också Gerbers Strikeforce och en modell där eldstålet är inlagt i ett magnesiumstycke (för att tälja magnesiumspån ifrån) , men jag gissar att det inte är sånt du är ute efter.
 
alla fungerar...

Men jag föredrar Light My Fire Army modell: vikt 51g, ger ca.3.000 ° C, räcker för ca. 12.000 tändningar...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • LightMyFire.jpg
    LightMyFire.jpg
    132.5 KB · Visningar: 1,214
Jag har två varianter jag använder av de jag tror du menar (typ Jukkas eller Firesteel). Den mindre är 85 mm (varav 45 mm "stål", diameter ca 6-7 mm) och väger knappt 20 g, den större är 100 mm med knappt 70 mm "stål" (diameter ca 8-9 mm) och väger drygt 40 g. Jag föredrar helt klart den större, bättre grepp och mer material att avverka från. Den mindre kan man väl anse som en reserv eller ett nödstål att bära med sig om vikten har betydelse.
Har också Gerbers Strikeforce och en modell där eldstålet är inlagt i ett magnesiumstycke (för att tälja magnesiumspån ifrån) , men jag gissar att det inte är sånt du är ute efter.

Tackar precis det jag var ute efter..Är dom med magnesium bättre tycker du.. Vilka har du mest med dig.
Några mera åsikter.

Seved
 
Tackar precis det jag var ute efter..Är dom med magnesium bättre tycker du.. Vilka har du mest med dig.
Några mera åsikter.

Seved

Magnesiummodellen kom ju tidigt (tror att mitt är från 80-talet) och tycker inte det finns några fördelar med den längre. Tanken var ju att magnesiumet skulle antändas (vilket i och för sig fungerar bra) men det bar lite emot att använda kniven för att tälja magnesiumspån. När de nyare kom (typ det vi ser på bilden ovan) gick jag över till dem. Med en bit tändpapper (finns att köpa grovt vaxat för att tända brasor mm.) som ruggas upp lite med kniven eller en uppruggad tampong är det inga problem att få igång elden.
 
Magnesiummodellen kom ju tidigt (tror att mitt är från 80-talet) och tycker inte det finns några fördelar med den längre. Tanken var ju att magnesiumet skulle antändas (vilket i och för sig fungerar bra) men det bar lite emot att använda kniven för att tälja magnesiumspån. När de nyare kom (typ det vi ser på bilden ovan) gick jag över till dem. Med en bit tändpapper (finns att köpa grovt vaxat för att tända brasor mm.) som ruggas upp lite med kniven eller en uppruggad tampong är det inga problem att få igång elden.

Ja jag vill minnas att jag hade ett magnesium för länge sen.
Nej det kanske inte är nån fördel längre, som du säger, det finns mycket annat nu och det är ju inte så kul o karva magnesium.
Det känns som att det är bäst att ha så lågnt stål som möjligt efter handtaget.

Seved
 
Kände efter lite på mina eldstål och kom fram till att en handtagslängd på ca 35-40 mm och stållängd på ca 60-70 mm kändes optimalt (utan att det blir för stort eller för litet).
Jag har ju sett slidorna som har ett "rör" att sätta eldstålet i, men bara på bild. Kan väl vara ett sätt, bara det sitter fast. Själv så har jag det i fickan eller hänger det på bältet (trär bältet genom snöröglan) och det fungerar bra.
 
Det som känns viktigast är att det är bra kvalitet på eldstålen, har råkat ut för de som knappt ger några gnistor alls. Har även haft en del defekta från Light my fire för ett par år sedan. Men de bästa jag provat är av märkena Fireflash och Light my fire 2.0.
Längden gör mest att man har mer att greppa med handen, om man tittar på de som använder eldstål mycket så är det mest den nedersta delen som används och riktigt välanvända brukar sakna toppen.

Det finns en del knivslidor som har hållare för eldstål, vissa av dessa är både snygga och funktionella vissa ser bara fula ut. Att tänka på är att man behöver säkra eldstålet på knivslidan. Fördelen är att man har ett litet överlevnadskit med det absolut viktigaste.
Jag bär oftast eldstålet i fickan och med en snabbkoppling som är säkrad med en lina till bältet, här finns även en liten fällkniv med skarp rygg som fungerar som skrap till eldstålet.
 
Kände efter lite på mina eldstål och kom fram till att en handtagslängd på ca 35-40 mm och stållängd på ca 60-70 mm kändes optimalt (utan att det blir för stort eller för litet).
Jag har ju sett slidorna som har ett "rör" att sätta eldstålet i, men bara på bild. Kan väl vara ett sätt, bara det sitter fast. Själv så har jag det i fickan eller hänger det på bältet (trär bältet genom snöröglan) och det fungerar bra.

Ja nåt sånt va, jag provar o göra rätt stora skaft på dom.
Man skulle kunna ha en lång paracord fäst i slidan.

Seved
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.