Tändstål

Hej,
Har kollat runt lite på tändstål det senaste. Och funderar på vad man ska tänka på när man ska köpa ett. Det finns ju olika prisklasser och funderar på om de slits olika fort.
Någon här som är kunnig?

Tack på förhand.
 
Light my fire är vanligt och bra, akta dig för varianter som är för billiga. Ett armystål som är lite tjockare kostar över 120:- om det ska vara dugligt. Garderoben säljer ett som inte funkar tillfredställande alls.

Ett tunt stål håller längre, jag ser eg ingen anledning att köpa ett tjockt utom av rent estetiska själ.
 
De första var ju Fireflash från Karlsborg. Om du har tur så kan surplus.se ha några kvar.
Light my Fire kom senare.

Jag använder bara den största modellen. Jag sågar bort plastpluppen och borrar ett hål i staven. (Borra sakta och ha allt i vatten, annars svetsar det i hålet och borret blir kass.)
Jag trär sedan ett snöre igenom hålet. Det blir smidigare så.

För att skrapa gnistor använder jag två olika saker. Dels den släta skrapgrejen som är med till de eldstål surplus.se har och dels BAKSIDAN av valfri Fällkniven-kniv.
Den taggiga som är med LMF tycker jag är kass.

Om man vill veta hur man INTE skall göra så är det bara att se på repriserna av senaste "Robinson".
Det skall gå på TRE drag. Första och andra långsamt för att få lite obrända spå och det tredje hårt för att få gnistor.

Ett fusk är bomull doppad i vaselin. Ett annat fusk är alcogel. Ett tredje fusk är tamponger.
 
De första var ju Fireflash från Karlsborg. Om du har tur så kan surplus.se ha några kvar.
Light my Fire kom senare.

Jag använder bara den största modellen. Jag sågar bort plastpluppen och borrar ett hål i staven. (Borra sakta och ha allt i vatten, annars svetsar det i hålet och borret blir kass.)
Jag trär sedan ett snöre igenom hålet. Det blir smidigare så.

För att skrapa gnistor använder jag två olika saker. Dels den släta skrapgrejen som är med till de eldstål surplus.se har och dels BAKSIDAN av valfri Fällkniven-kniv.
Den taggiga som är med LMF tycker jag är kass.

Om man vill veta hur man INTE skall göra så är det bara att se på repriserna av senaste "Robinson".
Det skall gå på TRE drag. Första och andra långsamt för att få lite obrända spå och det tredje hårt för att få gnistor.

Ett fusk är bomull doppad i vaselin. Ett annat fusk är alcogel. Ett tredje fusk är tamponger.

Hörrödudu !, första fusket är väl att inte göra hela eldstålsgrejamången själv....;)

Poppigast är man nog om man fixar brasan med det som finns på platsen man är på i naturen, men det är det inte många som har den kunskapen, eller rättare sagt, orken...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.