Tältdjungel

Hej, har bläddrat runt här på forumet flera gånger och läst, men frågar ändå...
Jag är på jakt efter ett 2P tält för vandring i fjällmiljö sommar-höst. Givetvis så lätt som möjligt och med absid stor nog för packning och matlagning( i beige väder ).
jag finner bra grejer men alltid är det något minus..
Jag är 193 och behöver lite takhöjd och längd..
Vikten är absolut viktig.
Som studerande är ett hilleberg uteslutet, om inte ett bagagnat..
Har kollat på tältcentralens gåsen 2p.. Aningen liten absid, men annars ok..
Hyrde ett sådant 3p förra året på finnmarksvidda.. Blev lite snopen när innertältet inte gick att stäng alls i nederkant.. Varför? Hamnade i minusgrader och frös duktigt på nättern.
Annars grymt tält!
fjällräven vålå verkar bra, men aningen kort och lågt.. Tungt
Likaså med bergans kompakt som blir lite väl lågt..

Som sagt liknande trådar finns, men skriver ändå och hoppas på råd o erfarenheter.
//Kristofer
 
Arctic Alpine Desig WBT 3/2

Jag har ett WBT3 och det har en sån där underbar "GT-absid".
Deras WBT2 är lättare, mindre (130cm istf. 160cm brett) och utan sån där jätteabsid.
Längden är ok (jag är 197cm) trots att det inte är vertikala väggar, men jag har moddat fotänden en smula (INTE svårt). Det GÅR emellertid att ligga och sparka på innertältet, men det går också att undvika...

Well, det är mitt tips

PS. Som av en händelse funderar jag på att byta ut mitt WBT3 mot ett WBT2 för jag HAR ett annat tält med jätteabsid ;o)
 
Oj, det där ser intressant ut! Storleksmässigt och vikt.. Prismässigt oxå..
Hur är det i ruskväder?
 
Alldeles utmärkt...

Jag tycker det står stadigt och sträcket blir fint, öglor, fnuttar, flärpar å tåtar är välsytt och rejält monterade. Spikar, snören, pinnar etc. har en såndär prylbögsfinish. Den där stora absiden är guld i skitväder för man kan ju gå "innomhus" utan att slabba ner innertältet.
Men visst - det ruskigaste jag utsatt det för var en sån där natt man nätt-å-jämt fick en blund för det blåste och brallade i såpass. Det där golvet med för låg vattenpelare som folk ojjat sig om har jag inte haft några problem med.
Det fanns tidigare en norsk blogg - borta nu - av en gök som hade gått riktigt seriöst tillväga... skaffat Hillebergs kerlontyger och denna och jämfört rivstyrkan, å den var ekvivalent med kerlon 1200.
Nåja, inga vetenskapliga tester eller en historia att falla tillbaks på men gubbarna på Northstar.se inger MIG förtroende avseende seriositet och garantiåtagande (även om jag INTE behövt använda det). Sedan har jag förstått att ruskväderregler är;
1) undvika (dvs. leta reda på oruskiga ställen att tälta vid fall av ruskväder)
2) sätt upp tältet ordentligt...

Hepp
 
Jag är också rätt lång och i behov av nytt tält. De jag har kikat på är:

Exped Vela 2 extreme
MSR Hoop

Båda verkar ha hyfsad ligglängd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad150402 Det är en tältdjungel Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.