Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan?

Nar man hittar saker som glomts kvar vid klippan sa kan man tycka att man gor en god sak genom att ta hand om dem och posta har, men ibland undrar jag om det inga ar battre att lamna kvar dem. Vi hade glomt ett par skor vid en klippa och atervande tva dagar senare, och var glada att de var kvar.

Alla laser inte har, och nar man val kommer pa att man glomt sina dyra skor kanske man atervander. Har nagon tagit dem och postat har men den som tappat skorna laser inte har, da har man inga gjort nagot bra... Men o andra sidan sa har det ju hant att folk fatt tillbaka sina saker just via forums.

Varfor tar man hem grejorna? For att forhindra att nagon oarlig tar dem? Annars kunde man posta om att det finns ett par kvarglomda skor och beskriva dem, men inte posta vilken klippa det galler?

Jag har tagit grejer och till slut hittat agaren med hjalp, men agaren gillade inte att jag hade tagit grejorna da denna atervande och var inte glad over att grejorna saknades. Ar det verkligen battre att ta hem grejorna? Jag ar lite kluven...

Lägg grejerna lite undanskymda men på samma plats så att bara någon som letar hittar dem.

Ligger det t ex grejer under Slabben i Utby skulle jag lämna dem för stigen passerar inte förbi. Chansen är då större att grejerna får ligga tills någon söker dem.

Och då kommer genast frågan, har man inte mera koll på vad man håller på med utan sprider ut tillhörigheterna i terrängen? Nästa gång är det väl nån som glömmer huvudet och märker det först när dom ska läsa morgonbönen. :)

Okej, jag vet att inlägget kan ses som lite elakt men att ha stenkoll på utrustningen är nåt jag fick lära mig tidigt och burit med mig hela livet och jag har inte slarvat bort så mycket som en morakniv på 53 år.
Ett tips när man har mycket pinaler är att skriva packlista hemma varefter man fyller rygga-backar-packsäckar. Enkelt, funkis och har man samma grejer med varje gång så plastar man in packlistan och tejpar fast den i utrustningsväskan.

Ibland vet man inte att man saknar något förrän man läser om det, då är det bättre att bli påmind. Men du har helt klart en poäng. Varje gång vi har hittat grejer vid en klippa har vi diskuterat åtgärd, och ofta är det just att lägga prylen: 1. Väl synligt, 2. På samma ställe 3. Halvt synligt 4. Så att det blir en annons här. Om det är ett område som oftast besöks av klättrare är nog alternativ 1 och 2 troligast. Om det är ett område där många andra springer blir det väl alternativ 3 eller 4.

Ett tips när man har mycket pinaler är att skriva packlista hemma varefter man fyller rygga-backar-packsäckar. Enkelt, funkis och har man samma grejer med varje gång så plastar man in packlistan och tejpar fast den i utrustningsväskan.

Jo, för att man har verkligen med sig samma grejer till sportklippan som till tunnsprickan som till kaminklättringen som till den seriösa ledern som man skyddar med stora crashpad och övar in på topprep. Men om det fungerar för dig så :) Sedan kanske man har med sig olika grejer beroende på vilka man klättrar med och kanske extraprytlar för att lösa en del situationer (statiskt rep+rappel-rings någon?)

Då får man ha alternativa utrustningslistor som passar för det man håller på med, det är inte förbjudet eller ens fel. Plastar man in dom kan man skriva det man lägger till extra med whiteboardpenna och ändra från gång till annan. Enkelt!

Ja, frågan är onekligen ett dilemma.
De två riskerna är förstås att antingen så är det någon som är oärligare som helt enkelt kommer och snor grejorna - eller så blir ägaren jätteledsen när han en kvart efter att man åkt från klippan kommer och letar efter dem. En lapp på plats är förstås en rätt bra idé om man tar grejerna med sig. Att ha (ett papper och) en pennstump med sig kanske inte är otänkbart, man måste ju ticka i föraren ändå...

Då får man ha alternativa utrustningslistor som passar för det man håller på med, det är inte förbjudet eller ens fel. Plastar man in dom kan man skriva det man lägger till extra med whiteboardpenna och ändra från gång till annan. Enkelt!
Bra tips! Jag tycker att du ska posta i alla klatterforums, och aven satta upp lappar vid varje klippa, deras parkeringar, och... Spread the word!

Som sagt, bra tips, men det hjalper inte ett dugg med dilemmat om vad man gor nar man hittar kvarglomda saker. Da och da kommer nagon att glomma nagot. Det kommer altid att vara sa, oavsett hur effektiv din kampanj blir.

En lapp på plats är förstås en rätt bra idé om man tar grejerna med sig. Att ha (ett papper och) en pennstump med sig kanske inte är otänkbart, man måste ju ticka i föraren ändå...
Inte sa dumt. En synlig lapp i en liten genomsynlig plastpase ar ju inga konstigheter.

Det är för mig självklart att ta med grejerna hem:
1. Annars kommer det nåt nöt och snor dem.
2. Det ska inte ligga en massa skrot på min klippa.
3. Det är ägarens jobb att ha koll. Om de inte orkar kolla ett par forum så får de skylla sig själva. Jag kan inte lägga halva kvällen åt att skriva lappar och rita pilar.

Jag har i alla fall två fina kammar från Gärdsås igår. Men jag kan ju förstås lägga tillbaka dem i skogen...

Eller så ägnar man sin tid till klättring :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg