Ta bort vissa labels i friluftskartan v 1.2 med MapEdi

Ta bort vissa labels i friluftskartan med MapEdit

Har område tio (södra Götaland) i version 1.2.
Till denna har ännu ingen uppdatering kommit, vet ej heller om det kommer någon och vad det i så fall skulle innebära.

Skräptexterna på kartan är mkt störande. Jag skulle vilja ta bort vissa labels som SKOG, HUS, ÖPPEN MARK, VATTENDRAG osv men helst inte ort och sjönamn.

Det borde väl gå att öppna filerna i friluftskartans folder under GARMIN med MapEdit och rensa labels eller eventuellt ersätta dem med något litet tecken som apostrof - och sen spara filen igen till samma plats.

Tacksam för tips.

PS kunde man sedan få bort trädblafforna som syns i iQue där MapEdit bara visar grön färg för skog bleve kartan rätt så snygg och nästan aceptabel.
 
Kan du ge en hint hur man gör, 5-10 rader...

Kan man inte skicka filen genom ngt filter?

Förrexten, kunde man få länken igen till hemmagjorda svenska kartor, Ven mm jag hittar inte siten.

TIA

Jonas
 
Swemap installerades lätt till Mapsource.
Kul att se de kartor som gjorts


Jag har läst igenom infon på KeenPeople.com inkl foruminlägg och FAQ men hittar ingen info som kan hjälpa mig att rensa labels i en befintlig img fil.

Finns dert någon som har lite mer konkreta råd??
 
Öppnar man en fil med Notepad finns alla labels inklusive ortnamn där. Förmodligen kan man inte bara byta ut HUS VATTENDRAG OSV.

nej det går inte man kan inte ens vända HUS till SUH utan att få felmeddelande. Men uoppenbarligen är en typskräplabel som HUS bara nämnd en gång i img filen så det gäller att inte få den anropad.
[Ändrat av jonasolof 2004-03-10 kl 01:06]
 
Har kollat lite

Du kan ta label för label i Mapedit men tar du bort den svenska texten så kommer den att ersättas av beskrivning av vad labeln är istället
 
Ej solklart. Tar jag bort labeln HUS så ersätts den av en beskrivning av vad labeln är - förmodligen HOUSE då? Det måste finnas ett sätt att ta bort labeln men behålla hussymbolen.
[Ändrat av jonasolof 2004-03-10 kl 12:34]
 
Fixar blafforna?

Jag har inte provat än, men man kan ju undra om

"Added option to the main Maps tab to include/exclude terrain shading map data in map transfers to the GPS. This option is enabled if any maps in the selected map set contain terrain shading information as part of their map data. "

detta från nya Mapsource 6.0 råder bot på blafforna som representerar skogen i vissa områden av Friluftskartan?

Anders
 
Edit - Preferences - Dsiplay. Men det verkar inte påverka Friluftskartan, så den använder kanske något annat kartattribut.
Jag har inget annat att testa med här. Får väl se hemma, om det verkar påverka US Topo, Blue Chart eller vad det kan vara.

Finns också längst ner, under listan med valda kartbitar. Där möjligheten att ta med/utesluta ruttberäkningsattribut fanns redan tidigare. Men den reagerar inte på Friluftskartan, den heller, så det gäller tydligen för något annat.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-03-11 kl 15:26]
 
Sorry slarvfel då jag kollade. Nä som sagt det funkar inte. Terrängskuggning är väl vad anmnet antyder, skuggningar för att ge effekten av 3D.

Har heller inte fått ngn reaktion från garmin.se om överflödet av onödig text på kartorna och skogsblafforna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.