Ta bort startpunkt?

Jag har en god vän som har ett problem med sin Garmin 60csx. Jag och många andra har försökt att hjälpa honom men vi har alla gått bet på detta problem. Följande inträffar vid start av gps navigering. GPS.n utgår alltid från en och samma startpunkt oavsett var du befinner dig i verkligheten. Den punkten går ej att ta bort, provat att ominstallera kartprogrammet men det hjälpte inte heller.

graylingfisher
 
Vilken/vilka kartor använder han?

Autoruttningen fungerar inte tillfredställande med grundkartan. Har för mig att jag hade samma problem med min 60csx i början! Jag tror att detta kan vara lösningen.

Det finns 2 alternativ...
1. Köp City Navigator kartor och registrera dom enligt konstens alla regler... (dyrt)
2. "Fixa" fram någon MetroGuide Europe karta och installera. Titta sedan på http://www.geodude.nl Där finns instruktioner och ett program som gör autoruttning möjlig även i GPS:en. Lite pilligt, men läs instruktionerna nogrannt så funkar det. Suveränt bra faktiskt! B-)

/Tor
 
Autoruttningen fungerar inte tillfredställande med grundkartan. Har för mig att jag hade samma problem med min 60csx i början! Jag tror att detta kan vara lösningen.

Det finns 2 alternativ...
1. Köp City Navigator kartor och registrera dom enligt konstens alla regler... (dyrt)
2. "Fixa" fram någon MetroGuide Europe karta och installera. Titta sedan på http://www.geodude.nl Där finns instruktioner och ett program som gör autoruttning möjlig även i GPS:en. Lite pilligt, men läs instruktionerna nogrannt så funkar det. Suveränt bra faktiskt! B-)

/Tor
Kartan han har problem med är fritidskartan, dock inte europakartan.
 
Det går inte med MetroGuide heller, om man inte trixar och fixar, för att få med autoruttdata.

Hmmm??

Är han "körd", för ingen hjälp går tydligen att få via supporten på affären han köpte den. Och enligt många så är det inte lönt att prova Garmins egen support?? Vad rekommenderar ni på forumet att han skall ta sig till.
 
Hmmm??

Är han "körd", för ingen hjälp går tydligen att få via supporten på affären han köpte den. Och enligt många så är det inte lönt att prova Garmins egen support?? Vad rekommenderar ni på forumet att han skall ta sig till.

Körd o körd? Vad är problemet??
Om han försöker "autorouta" med bara baskarta o fria Pro så använder gpsen baskartan, som i tidigare svar, fria Pro stöder inte routing, och då märker man att baskartan är begränsad. Det verkar som gpsen då placerar sig i närmaste väg som baskartan har och utgår därifrån. Självklart får din kompis ingen hjälp med att nåt han inte köpt inte funkar, men, lösningen är enkel, köp CN. Eller Metroguide och hacka som det tipsats om redan.
Om det inte är detta som är problemet får du beskriva lite mer detaljerat.

Mikael
 
Körd o körd? Vad är problemet??
Om han försöker "autorouta" med bara baskarta o fria Pro så använder gpsen baskartan, som i tidigare svar, fria Pro stöder inte routing, och då märker man att baskartan är begränsad. Det verkar som gpsen då placerar sig i närmaste väg som baskartan har och utgår därifrån. Självklart får din kompis ingen hjälp med att nåt han inte köpt inte funkar, men, lösningen är enkel, köp CN. Eller Metroguide och hacka som det tipsats om redan.
Om det inte är detta som är problemet får du beskriva lite mer detaljerat.

Mikael

Kan du förklara autorouting lite närmare, som jag har fattat det, så är det funktionen som räknar om en rutt om du har gått utanför den givna rutten?? Jag vet inte om han försöker autorouta från början när han startat upp ( och varför autoroutar den i så fall, har han en route igång? Men om den alltid startar på samma ställe, går det inte att avaktivera den funktionen vid vissa tillfällen?? Som ex. när du använder Fria Pro.

"Lost but still learning"
/graylingfisher
 
Senast ändrad:
Har han mottagaren ute sâ att den har sin aktuella position klar?
Om inte sâ försöker mottagaren beräkna rutten med utgângspunkt frân senast kända position.
Det kan oxâ vara sâ att den redan har en rutt aktiverad, dâ mâste den avbrytas.

Nu har jag ingen erfarenhet av just 60-modellerna men de har väl en begränsad förmâga till autorouting jämfört med bilnavi?
 
Kan du förklara autorouting lite närmare, som jag har fattat det, så är det funktionen som räknar om en rutt om du har gått utanför den givna rutten?? Jag vet inte om han försöker autorouta från början när han startat upp ( och varför autoroutar den i så fall, har han en route igång? Men om den alltid startar på samma ställe, går det inte att avaktivera den funktionen vid vissa tillfällen?? Som ex. när du använder Fria Pro.

"Lost but still learning"
/graylingfisher

Nej, autorouting betyder att navigatorn hittar en väg mellan två punkter, så att du slipper lägga in en massa waypoint själv, att den räknar om när du lämnar rutten tror jad de kallar "reroutable" eller så. Garmin 60 CSx stöder båda men du måste ha en karta som stöder funktionen.
Men jag undrar fortfarande om det är det som är problemet?
Försöker han överhuvudtaget få navigatorn att visa vägen nånstan? Väljer han då att följa väg??
Då använder navigatorn baskartan, och visar vägen från den närmsta väg den hittar utifrån din position till målet. Om han vill använda fria pro och hitta nånstans kan han antingen markera en punkt och välja att gå dit Off Road, alltså inte följa väg för , gissa vad, fria pro stöder inte det, eller göra en rutt, i gpsen eller i mapsource, och följa den, men det blir raka linjer mellan "waypointsen"
Läs den fina manualen, 60 CSx är en maskin som kan massor men den är tyvärr inte bara att slå på.

Mikael
 
Till skillnad från de kraftigt förenklade Nüvi, och liknande, är 60 CSx en av de modeller från Garmin som man utan vidare kan hitta nya, okända finesser på varje vecka, i flera månader.

Dessutom kan jag tillägga att autorutt på CN fungerar inte om FriPro är aktiverad, då FriPro ligger i ett lager ovanpå CN. Nu verkar det ju inte finnas någon CN i den här enheten ändå.

Det kan också vara så att det inte ges något alternativ för att följa vägen eller om rutten ska gå fågelvägen. En 60 CSx går att ställa in så att den inte frågar vilket man vill, utan alltid väljer samma alternativ. Står den då på följa väg blir det därefter, när bara baskartan finns i enheten. Där finns i princip Europa- och riksvägar. Vissa modeller har länsvägar också, men mer än så blir det under alla förhållanden inte. Dessutom är positionsnoggrannheten på vägarna ibland inte bättre än 500 meter. Baskartan är för grovnavigering från Örebro till Hilvershum, eller nåt sånt, inte för att komma från Eneryda till Pjätteryd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.