Svenska Kätterförbundets arbetsätt?

Goddag allesammans,

Nu vet jag inte riktigt om jag seglar ut på tunn is eller om det ens är rätt forum för diskussion?

Men förra veckan så snappade jag till min stora förvåning (och förtjusning) att det skulle anordnas en vinterträff i Skottland (BMC), där det även fanns internationella inbjudningar (dessa hade skickats ut under september till berörda länders nationella förbund)

Då jag har en god vän här i Italien, som var där för två år sedan, så blev jag väldigt sugen på att höra mig för hur SKF hade löst detta? Kanske det fanns kvar en ledig plats (men jag tänkte nog att det skulle vara omöjligt)? Fast min största fundering var egentligen hur förbundet har/hade skött denna frågan gentemot medlemmarna. Till min stora förvåning så hade inte förbundet hittat någon intresserad och även till min stora förtret så var datumet utgånget.....

Jag vill vara väldigt kontruktiv med min kritik och även gärna efterföljande svar? Att jag valt detta forum för diskussionen beror helt enkelt på att ett sådant inte existerar på förbundets hemsidan.

Alltså som jag ser det så har förbundets medlemmar inte fått tagit del på denna informationen på ett informativt sätt? Hur är egentligen förbundets förfaringsätt för att skicka representanter vid sådana träffar (enbart ledamöter, en ledamots kompis, förbundets medlemmar, etc)?

Jag har varit i kontakt med förbundet och har fått svar på diverse frågor jag ställt. Men mitt intryck är att förbundet är väldigt slutet (dvs typ en grupp i gruppen), samtidigt som man säger sig representera sina medlemmar?

Följdfrågan kan då indirekt bli: Hur många diverse inbjudningar får förbundet som intresserade grupper aldrig får ta del av?

Christian

PS. Jag undrar om jag häller bensin på elden nu?
 
Håller med dig att det senaste halvåret har infon ut från förbundet ut till klubbarna varit dålig. Kan delvis förklaras med att förbundet sökt ny generalsekreterare. Tidigare så har information skickats ut till klätterklubbarna men jag misstänker att informationen stannar hos ordföranden/kassören i respektive klubb och inte gått vidare ut till medlemmarna.

Senaste infon klubbarna fick om internationella aktiviteter skickades ut 11/4-2008 angående:
Route setting Camp in Macedonia (1 – 7 July 2008) samt
Inbjudan att bestiga berg i Grekland (Den 21-28 augusti)

Hur många medlemmar är det egentligen som tagit del av ovanstående inbjudan?
Jag skickade infon till alla styrelseledamöter i vår klubb. Men de vanliga medlemmarna fick inget veta. Tror att vi är många som ska ta till oss din kritik att vi varit dåliga på att informera vidare det som förbundet faktiskt har skickat ut om.

Träffen i Skottland har vi i klubbarna inte fått info om.
 
Att gnälla på att någon annan inte jobbar tillräckligt mycket utan lön medan man själv inte gör det alls, verkar vara helt legio i vissa kretsar.

Nu tolkade jag ingen av ovanstående så, men ni var där och nosade. Arbetet i förbundet är ofta ganska otacksamt är det jag vill säga. Det är mycket svårt att hitta klättrare som är intresserade av ideélt arbete. Förbundet försöker därför ge någon typ av mervärde till dem som engagerar sig. Det kan handla om att man försöker förlägga förbundsmötena vid klättergym od.

Nu ska jag gå ut med något som vissa kanske tycker jag borde hållit för mig själv. Men jag gör det för att jag inte till fullo sympatiserar med förfarandet. Förbundet gör ingen reklam för BMC träffarna! Det är öppet för alla att ansöka men eftersom det bara är vi som jobbar ideélt som känner till träffen är det bara vi som ansöker och åker. Jag har anser att detta är en smygstrategi för skapa mervärde förbundsengagerade.

Jag var på träffen förra året. Antalet intresserade som kan är inte så stort av de som känner till träffen, så därför verkar det som att ingen från Sverige åker. Mycket synd tycker jag. Det är en riktigt jävla rolig vecka kan jag säga. Sängar, lagad mat, bli körd till och från klättringen, ihopsatt med en lokal "host". Det är stora namn inom klättringen som är "host". Förra året var Ian Parnell och Dave MacLeod var de största namnen. Bildvisning med de stora namnen varje kväll och naturligtvis mycket rolig klättring.

Jag kan nog anse att det är rimligt att förbundsengagerade har förtur men att ingen åker är ren skam.

Calle Martins
aktiv i accesskommittén (vilket de flest på utsidan fattat vid det här laget)
 
Det är otacksamt att jobba ideellt, men det är frivilligt och man får faktiskt skylla sig själv!

Som regel har man sina skäl, och får ut nåt annat än naturaförmåner eller ekonomisk ersättning. Det som möjligen brukar kännas mest otacksamt är väl när medlemmar utifrån att de betalar medlemsavgift kräver att de ska få nåt tillbaka. Ett i sig rimligt önskemål, men samtidigt ska den som önskar nåt, komma ihåg att när han adresserar nån i styrelsen så är det en person som betalar medlemsavgift, och dessutom lägger ned arbete och oftast inte får ut mer "förmåner" än en vanlig medlem. Dvs, som alltid, är artighet och respekt nåt som gör umgänget trevligare.

Jag tycker det verkar rimligt att exempelvis styrelseledamöter (eller andra funktionärer) har förtur till representation som det som ovan nämnts. Den som vill åka, kan ju då välja att engagera sig ideellt., det är förstås ett förfarande där man ska väljas, men det brukar inte vara så svårt att bli vald om man frivilligt ställer upp - och är beredd att engagera sig till kubbens/förbundets fromma.

Frånsett det är det förstås tveksamt när en kategori i ledande befattning beviljar sig själv förmåner. Det är nåt som bör bestämmas på årsmötet!!
 
Varför drar man alltid upp detta resonemanget angående ideellt arbete så fort det framkommer krititk eller frågor ur en ''medlems'' perspektiv? Är förbundet inte intresserad av aktiva medlemmar?

Som Mezzner skriver: Det är otacksamt att jobba ideellt, men det är frivilligt och man får faktiskt skylla sig själv! Detta var veckans bästa kommentar! Om fler som jobbar ideellt faktiskt skulle kunna inse detta både ett seriöst och oseriöst sätt?

Men frågan handlar faktiskt inte om detta!? Jag är betydligt mer intresserad av att belysa förbundets arbetssätt då jag personligen skulle kunnat ha betalat pengar för att få åka på den träffen i Skottland. Jag trodde att jag läste fel (virusattack på datorn) när jag förstod att man inte hade lyckats hittat någon som kunde åka?

Det är helt obegripligt för mig att man inte kunde få en svensk representation på träffen och därför ställer jag mig väldigt undrande till om det *slutna* förbundets arbetssätt är det rätta?

Ännu en följdfråga: Hur många andra typer av träffar får man tillgång till om man aktiverar sig inom förbundsarbetet?

Christian (arbetar även ideellt men efter Mezzners motto)
 
Förstår inte heller resonemanget om att ideellt arbete kan ursäkta "dåligt" (missförstå mig rätt) eller ovilja att arbeta.

Cam skriver också att: "Det är mycket svårt att hitta klättrare som är intresserade av ideélt arbete".
Detta känns roligt, eftersom jag tolkar det som att det behövs fler och jag är intresserad av att engagera mig. Jag har tidigare gjort mycket ideellt arbete, ej inom klättring. Men om jag nu försöker att hitta information om att engagera mig, hittar jag som exempel på Göteborgs Klätterklubbs eller SKF's hemsida inget om detta, eller har jag fel? Givetvis kan jag ju ringa någon, men vem? Och att ringa någon känns också skumt då jag delar känslan av en inre klubb/grupp inom klubben.

Cam - som en fråga, eftersom du är aktiv både i GBGKK och SKF, jobbar ni aktivt för att hitta folk, utöver ex. årsmöte, som vill engagera sig? (Även andra får gärna svara)

Med avseende på GBGKK tycker jag också att informationen om arrangemang ibland är bristfällig, exempelvis att info kommer samma dag som arrangemang. Det som erbjuds är också väldigt begränsat om man inte är tjej eller yngre än 16 år.

Karl
 
Det finns väl bara ett korrekt

omnämnande av en organisation som förfallit till "skrivbordslåde hemligheter". Det är att gå på årsmötet och erbjuda sin hjälp i att förhindra ett upprepande, allt annat är spill av tid!
//J
 
Fördelen med SKF är att om vi är sugna att förändra hur det funkar så är det bara att anslutna sig till sin lokala klätterklubb och bli SKF representant. SKF har alltid behov av hjälp och det är ju vi som är SKF.
 
Personer som ska representera landet på internationella klätterträffar bör rimligen vara kända av förbundsstyrelsen. Det ger en naturlig begränsning av kretsen möjliga kandidater.

Håller inte med cam om att "ingen åker är ren skam". Att inte utnyttja gratiserbjudanden är ingen skam.
 
Personer som ska representera landet på internationella klätterträffar bör rimligen vara kända av förbundsstyrelsen. Det ger en naturlig begränsning av kretsen möjliga kandidater.

Intressant observation och utifrån detta så kan man faktiskt dra olika slutsatser? Om vi ställer oss positiva till förbundets arbetssätt så innebär det att Sverige inte har en tillräcklig duktig representant att skicka (vilket jag har väldigt svårt att förstå, då det finns ett flertalet duktiga klättrare ute bland alla klubbar som nog skulle vara intresserade). Å andra sidan så kan jag ställa mig negativ till arbetssättet (en typ av sluten förening) för att få till någon slags förändring? Tex att erbjudanden/infon för alla klätterträffar borde gå ut mer till alla medlemmarna (ej enbart ledamöter) så att vi åtminstonde får en representant till dylika träffar?

Ju mer jag tänker på det, ju mer overkligt låter det att man inte kunde hitta någon till en sådan träff, helt enkelt obegripligt? Skam vet jaq inte om det är, men man inte ens förmår sig att skicka någon genom sitt slutna sätt att fördela representanter..... Jag vet inte, men småskrattar vid tangetbordet nu?

PS. Någon fler kommentar från personer som sitter i förbundet? Till 99% (rätta mig om jag har fel) så har Ni läst inläggen ;)
 
Att jobba ideellt eller halv-ideellt i klätterförbundet eller i lokalklubbarna är antagligen väldigt otacksamt. Har aldrig prövat på. Men man vet ju hur klättrare är - eller en del kan vara. :)

Klart att ärendet med BMC-träffen inte skötts optimalt. Men att klaga offentligt gör bara att kretsen personer som kan tänka sig jobba för förbundet minskar ytterligare.
 
Vill man åka på någon träff och representera klätterförbundet är det väl enklast att kontakta sin lokala klubb så får de i sin tur vidareförmedla personen i fråga till aktuell kommitté i första hand och FS i andra.

De flesta träffar innebär någon form av kostnad i form av resa m.m och budgeten i de flesta kommittéer håller tyvärr inte för att årligen täcka upp alla internationella arrangemang!

MVh / Magnus
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.