Svenska Iglooklubben

Hej
Är det någon som vet något om Svenska iglooklubben. Har provat att söka på nätet men hittar ingen info om den.
 
Nej du, de har ingen hemsida direkt. Pratade med Sten Brander om Iglooklubben förra vinter, det är nog en rätt så "vilande" förening med få nya medlemmar efter 1975.
 
Hmmmm
Det gjorde ju det hela än mer intressant att få veta lite mer om.
Är det någon annan som vet något så gör din röst hörd.
 
Iglooklubben

Hej hman66!
Som nybliven medlem i Utsidan fick jag syn på ditt inlägg. Jag kan svara på det mesta om Iglooklubben då jag varit medlem i 28 år. Hör av dig.
 
hman66 och kruter,

Ta gärna det samtalet på denna tråd! Jag har aldrig hört om iglooklubben tidigare, men detta fångade mitt intresse med det samma.

Carl
 
Känner åtskilliga medlemmar i iglooklubben men klubbens verksamhet är väl numera högst begränsad? För 50-70 år sedan fanns dock regelbundet skildringar från klubbens avancerade långfärder med snöbivack införda i Skidfrämjandets årsbok "På Skidor". Har för mig att Gustaf Birch-Lindgren var mångårig ordförande i klubben. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Birch-Lindgren
 
Herlig film

Skikkelig herlig gammel film. Særlig morsomt for meg fra Bodø var å se kassen de hadde hundehvalpene i. Det var en kasse fra Nordlandsbryggeriet i Bodø, som dessverre nå er nedlagt. Får vel kalle filmen en slags 1950 modell av Lars Monsen.

Men det var tydelig at røykeforbud var det ikke noen som tekte på den gang!
 
Birch-Lindgren var ordförande i klubben under många år. Nuvarande ordf är Jack Berg, Stockholm, känd i Sv Klätterförbundet.
Kunskapen inom klubben om iglooism är enorm men når inte ut bland allmänheten, kanske beroende på en hög medelålder. Det är i alla fall många som praktiserar sina färdigheter i olika former.
Filmen är "äppelhurtig" och att bygga en igloo på en timme torde bara vara möjligt på film eller under helt perfekta förhållanden (och utvilad).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.