Svensk-engelsk ordlista

Hej! Jag undrar om det finns någon svensk-engelsk ordlista för klättrings termer? Annars kan vi väl skapa en sådan här. jag skulle villa veta vad det kallas på engelska när man klättrar toprep.
 
Det kallas top roping eller top rope climbing.

Om du googlar på climbing dictionary hittar du en hel rad engelska klätterordlistor av varierande omfattning och kvalitet. Men de tar bara upp engelska uttryck och förklarar dem på engelska.
I Stora klippklättringsboken (slut på förlaget men finns på bibliotek) finns en engelsk-svensk klätterordlista.
 
Ok, lite OT, men en engelsk-svensk klätterordlista vore minst lika spännande. Jag tänker mest på att vi skulle kunna komma på bra svenska alternativ till alla engelska uttryck som vi slänger oss med:

On sight, red pointa, offwidth, göra moves, scambla osv.

Mvh /Joel
 
Hej

Norskarna är lite tryggare i sin fjällkultur än svenskarna och har egna ord för diverse engelska uttryck.

Påblick, torryxning, klyving(inte vandring, inte klättring), tinderangling, rumperiss(offwidth?) etc

Nån som kommer på fler?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Många sager att de "coilar" rep, men få använder det svenska uttrycket "kvejla" rep... Det kanske inte låter så ballt med svenska?
 
Jag har varit till sjöss och klättrat lika länge, och förvisso använder jag repsäck och behöver inte binda ihop repsallad så ofta, men har ändå 'alltid' kveilat till sjöss och coilat vid klippan....

Vi kan väl ta tillbaks uttrycket 'slinga' om karbinpar :) ("Får jag låna några slingor, jag har bara sex stycken och det är en lång led.")

Många sager att de "coilar" rep, men få använder det svenska uttrycket "kvejla" rep... Det kanske inte låter så ballt med svenska?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.