styrets längd?

hej igen..
jag undrar en sak om mitt styres längd (avståndet mellan handgreppen). hur långt/kort bör det vara på en bra touring cykel. jag har ett touringstyre men det böjer av så tidigt så jag kan inte sträcka ut händerna och mina lillfingrar och ringfingrar domnar av. kan muskelvärken i ryggen mellan skulderbladen ha med detta att göra? eller tror ni snarare att det har med att avståndet mellan sadeln och styret är för långt så jag får hänga på styret för mycket? nåt som vet eller tror något?
 
Det ska vara bekvämt

Är det ett bockstyre eller ett "butterfly" eller ett annat med bar-ends? Min erfarenhet är att styren av mountainbiketyp kan gärna vara rätt så breda för att vara bekväma och gärna lite mer tillbaka vinklade än "normalt" 15 till 20 grader ger en skön och naturlig vinkel på handleden.

Bockstyren kan gärna vara en smula bredare än den klassiska måttningen som nog är sprungen ur racercyklistens krav på kompromiss mellan aerodynamik och komfort. De kompakta med en en snävare böj är bekväma och en motionär med en smula kula kan hålla nere i bocken och ha en bekväm cykelställning.

Fjärilsstyrena saknar jag helt erfarenhet av.
 
jo det är en butterfly på en city hybrid cykel, och då har man ju en sittställning mer som på en mountain bike så jag förstår nu att det måste vara därför jag får ont mellan skulderbladen och avdomnande lillfingrar. dessutom blir det aningens vingligt med så smalt styre. det är inte bredare än mina axlars bredd nämnligen. jag kan tycka att det e konstigt att cykelhandlaren ville sälja det till mig alls. jag har inte fattat var som vart fel och undersökt alla möjliga längder på cykeln bara känt att det vart liksom en lite ansträngd sittställning och där för mycket tyngd hamnar på händerna. tack för hjälpen till er båda, det måste nog vara detta som är problemet.
 
Till vanligare styre föredrar jag pjattmodellen, de bör vara bredare än axelmåttet, upp till en hand, samt sitta både högre och längre bak än vad som ser "cykelriktigt" ut.
Har klarat mig med racerhorn och pjattar, men uppenbart är att många fler modeller finns och brukas.
Det gäller att trivas med vad man brukar. Styrhandtag i grövre diameter, fjädrande som tex rörisolering, handskar med gel i allt kan förbättra komforten. Det som fungerar skall man bruka.

Go tur!
 
Många

parametrar.

Avståndet sadel till handtagen på styret är ett viktigt mått. Många kvinnor har svårt att hitta en cykelram som passar därvidlag. Kortare styrstam kan var vettigt. Bredden på bockstyren vid tävling är minimerad från UCI vill jag minnas, antar det är tankar om risker vid spurter som ligger bakom detta. Bredare än standard är hur som helst ofta bekvämare beträffande styren.

Jag tycker att "måsvingestyre" är bekvämt. Då hamnar dessutom handtagen relativt längt bak.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_2794b.jpg
    IMG_2794b.jpg
    57.1 KB · Visningar: 302
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.