Styra upp alla remmar...

Är det någon som har tips om hur man på sin ryggsäck, utan att klippa av dom, kortar av/samlar upp alla onödigt långa remmar. Tejp funkar ju, men något mer elegantare vore bra...
 
Kanske??

Jag har inte provat det själv, men ett alternativ kan väl vara att sy några höljor som man sätter på remmen. Då kan man åtminstone stoppa in den i höljorna så den inte hänger och svänger??
 
du kan prova

du kan prova med att dra om banden och låta dom gå korsade! eller att dra tillbaks dom åt andra hållet!
 
Flygsäck

Jag antar att du stör dig på de lång remmarna överlag, men om det är så att du inte har några problem med dem då du bär säcken på ryggen utan bara då du ska transportera den på flyg eller tåg så har jag ett tips: skaffa eller sy en flygsäck. Det är helt enkelt en säck som är stor nog att rymma hela ryggsäcken. Jag har själv en sådan och de enda "remmar" som finns på utsidan är ett bärhandtag och en axelrem. I och med detta kan jag checka in den som vanligt bagage även hos de flygbolag som normalt behandlar ryggsäckar som specialbagage.
 
Nu ska jag göra en sjujäkla bump här! :)

Jag har funderat på hur jag enklast ska kunna organisera alla fladdrande remmar på min ryggsäck. De lösningar som har föreslagits här är buntband, gummisnoddar och permanent förkortning. Jag vill inte använda buntband eftersom det blir så oflexibelt, gummisnoddar blir bara torra om man inte tappar bort dem i förtid, och jag vill inte klippa i remmarna (vem vet när jag behöver proppa säcken knökfull). Okej, vissa remmar skulle jag kunna klippa en del, jag planerar ju t.ex. inte att öka mitt midjemått med 30 cm under de kommande åren.

Jag vill istället föreslå en lösning som jag tror mig ha sett på ett tält, nämligen en rem-organiserare i kardborreband. Idén är så enkel att jag tar för givet att den har satts i produktion någonstans, frågan är var.

Jag har gjort en liten bild av hur jag tänker mig att det ska funka, den är bifogad. Jag tänker mig alltså att man trär på rem-fästet längst ut på en rem. Sedan rullar man remmen om fästet och när man har en lagom längd viker man fästets flikar omlott över den ihoprullade remmen så att flikarna fäster ihop. Känner någon igen den här idén och vet var det går att köpa något liknande, eller måste jag ta fram symaskinen?
 

Bilagor

  • remfäste.jpg
    remfäste.jpg
    8.6 KB · Visningar: 977
Det går också att bara göra knut på de remmar man vill korta av. Knuten gör det lätt att greppa och spänna remen också.

Raskesven
 
Borde vara ganska lätt att sy själv. Kan posta en bättre bild ikväll om jag hinner och kommer ihåg.
 
Flera ryggsäckar har som ni säger kardborre som gör att man kan rulla upp remmarna. Det borde gå att sy själv väldigt lätt.
En annan produkt som fungerar bra, och då inte bara för att rulla upp remmar, är Web Dominator från ITW Military. Det är en väldigt smidig och bra. Jag tycker det är märkligt att inte fler använder dessa. Det är mest i militära sammanhang man ser dem. De brukar dock vara ganska dyra om man hittar dem i Sverige.

http://www.itwmilitaryproducts.com/web_dominator.html

I denna PDF finns en bra bild på hur de kan användas för att säkra remmar:
http://www.itwmilitaryproducts.com/web_dominator.pdf
 
langby: De såg grymma ut! :) Jag ska se efter om det går att hitta dem på ebay för lite färre dollars.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.