Studsare

Jag går och funderar på vad jag skall skaffa mig för studsare. De kriterier jag ställer är att den skall vara tillräckligt allround för att klara i stort sett all normal svensk kuljakt - möjligen borträknat toppfågel - samtidigt som det är ganska grov kaliber. Det är även trevligt om vapnet bidrar till ägandets glädje. Vad jag funderat på hitintills är Marlin 1895 .45-70Gvt; Ruger n:eek:1 .375 HoH; Ruger #1 45-70Gvt; Ruger #1 .458Win.

Kommentarer??
 
Allround???

Jag undrar om du verkligen kan få en allroundstudsare i dom kalibrar du nämner.Min åsikt är att ska man ha ett allroundvapen för svenska förhållanden så passar det bäst med en kombibössa plus dubbelstudsar pipor i kaliber 6,5 eller liknande.Har man tänkt jaga mycket stort vilt (älg, björn och liknande) så kan man öka på kalibern lite för att vara på den säkra sidan.Själv tycker jag inte grova kalibrar (eller hagelgrovlekar) tillför så mycket, men var och en blir salig på sin tro.
 
onödigt grovt,.. och dyrt!

Hej.

I mitt tycke är de kalibrar du nämnde onödigt grova för att kunna uppfylla kriteriet "allroundbössa". Till älg o björn är de väl inte helt fel, men det är väl också allt. Pürschar du rådjur så är antagligen en något mildare kaliber att föredra. Likaså kräver inte vildsvin sådana här monsterkalibrar.
Dessutom, såvida du inte laddar själv så kommer du snart att upptäcka att ammunition till dessa relativt ovanliga kalibrar är grymt dyrt. Hur påverkar detta ägarglädjen?

Om du nu verkligen tycker att just kalibern tillför mer glädje än vad som går bort i form av användbarhet och pris så skall du givetvis köpa ett vapen i de här grovlekarna. Annars tycker jag du skall kolla in lite mer "alldagliga" kalibrar såsom 308, 338 eller 30-06. De är samtliga ganska vanliga och är också lite kraftigare än 6.5x55 vilket i vissa fall kan vara lite klent till just älg...

För ett gott skratt kan du kolla in videoklippen på http://www.accuratereloading.com
Kanske skulle en T.Rex vara något för dig? :)
 
Sako 75

Jag kan rekommendera Sako 75 Synthetic Stainless i 30-06. Ståll alla möjliga förhållanden och i kaliber 30-06 går det lätt att ladda själv för alla villt från toppfågel till elg och björn. Dessutom är .30 en av de vanligaste kalibrar så det finns mycket bred utbud av kulor i rimlig pris på marknaden. Se http://www.sako.com
 
Till vad...

...skall du egentligen använda studsaren? Det blir lättare att komma med tips om du preciserar dig lite.
Ett bra alternativ till en allroundstudsare (som egentligen inte finns) är att köpa två begagnade vapen som tillsammans fyller hela spectrat.
 
Jag får väl förklara mig lite...

Jag var borta ett par dagar så mitt förtydligande svar har dröjt något, ursäkta.

Jag hade tänkt ha bössan till högviltsjakt framförallt, men även till rådjurspürsch. När det gäller vildsvin så har jag läst (något nummer av Allt om jakt och vapen, tror jag det var) att minsta rekommenderade kaliber är 9.3, så jag tar inte i så himla mycket i överkant i det avseendet. Något man skulle kunna invända mot här är att det blir för stor köttförstöring i det lilla rådjuret; icke! Det är hårda, relativt långsamma kulor det gäller så köttförstöringen blir med största sannolikhet mindre än vad den blir av klena, mjuka, snabba kulor.

Kostnadsmässigt blir inte ammunitionen något stort problem då jag är tävlingsskytt och därför ägnar mig åt handladdning sedan ett antal år.

Vad det gäller grovleken kan jag väl säga att jag är en stor vän av "potatiskastare" så det primära valet är nog en 45-70Gvt som med lite handladdning fungerar bra på älg till 150 m och rådjur till 200 m; på längre håll än så lär jag knappast behöva skjuta (jag skulle kunna tänka mig en 9.3x57, men den finns inte att få i några roliga vapen). De alternativa kalibrarna gäller under föruttsättning av handladdning (det vill säga jag reducerar laddningen om det sparkar utav h-e för mycket). Gällande T-rex säger jag bara: det finns pojkar och det finns män - männen har vuxit upp och behöver inte hävda sin manlighet...

Slutligen kan jag väl hålla med om att det perfekta allroundvapnet inte finns (shift-barrel undantagna), varför nästa steg blir att skaffa en 6.5x55 AI för toppfågel (och ev. rådjurspürsch).

//Björn

För att kommentera tidigare inlägg ytterligare så kan jag väl säga att; jo .30 är en vanlig kaliber med väldigt bra kulutbud och jag har funderat på .30" såväl som på 6.5 och 7 mm, men kommit fram till att det nog inte riktigt var vad jag ville ha.

//B
[Ändrat av Jeobald 2001-05-24 kl 15:27]
 
Haubits?

Jag tror att du menar eftersök på vildsvin när du rekomenderar 9,3:an som minsta kaliber till vildsvin! Det skiljer nämligen ganska mycket på eftersöket och jakten när det gäller svin eftersom du vid jakten oftast skjuter ett välriktat väl avvägt skott på ganska långt håll medans eftersök på skadskjutet svin ofta handlar om avlivning av aggresivt djur på nära håll (svin har en tendens att krypa in i dom värsta snår som går att finna när dom söker sårlega). Jag rekomenderade tidigare 6,5:a i kombin, men pratar vi vildsvin bör man gå upp lite mer, gärna 7mm.Vid eftersök finns det inget som tvärnitar en gris som slugs!!!
 
Jag är tämligen säker på att artikeln i den tidning jag fått det från (se tidigare inlägg) inte menade eftersök. Argumentet var att allt för klena kalibrar inte lämnade några vidare in- och utgångshål, varför eftersök (de är inte allt för ovanliga, ens vid bra träff, om man får tro skribenten) gruvligen försvårades pga spårbrist

Vad gäller slugs så inses det ganska lätt att de har bra verkan; inte bara mot gris, utan mot det mesta som rör sig på fyra ben i svenska skogar. Med en 45-70 får man ungeför samma verkan som med en slug enär det är en grov, långsam kula som mer eller mindre stansar sig genom djuret. Som bonus till den goda verkan är köttförstöringen minimal, vad mer kan man önska sig.

Vidare får jag väl säga att jag inte inom en överskådlig framtid kommer att jaga svin då dessa (ännu) inte finns på de marker där jag jagar. Intresset finns dock för att bedriva svinjakt, mycket beroende på det förstklassiga köttet. Vildsvin är förbaskat gott så är det någon som inte har provat: gör det!

Vad gäller kombivapen med kulpipa i 6.5 så har jag positiva erfarenheter av vapentypen då bössan skjuter bra och tål ganska höga tryck, något som inte är viktigt i sig, men trevligt när man laddar själv.
Finns det för övrigt någonstans där man kan inhämta information om grisjakt? Det vore ganska intressant (och förmodligen förnuftigt) att ha lite mer kött på benen om man allvarligt börjar fundera på att jaga gris.
[Ändrat av Jeobald 2001-05-29 kl 14:29]
 
Grova saker...

Jag vill börja med att påpeka att grovkaliberskjutning inte har något som helst med bevisande av manlighet att göra - det är helt enkelt en utmaning, och roligt! Avstår du från berg-och-dalbana bara för att du är 'man'? Kasta pil med kompisarna då? Inget för 'män'? Om jag någonsin besöker Dubai så kan du lita på att jag avlägger ett besök hos kamrat Saeed och hans nordsvenska flickvän för att prata skit och skjuta grovt. Med full vetskap om att min pittstorlek är densamma efteråt.

Sen när det gäller kalibrar och patroner så finns det många åsikter. Själv skjuter jag det mesta med 6,5x55 men jag har också provat grövre saker, bl.a. .375 H&H och .45-70. Jag kan konstatera att alla dödar. Att .45-70 skulle ha ett övertag mot vanligare patroner som .30-06, 8x57 och 6,5x55 är skitsnack, snarare tvärtom. .375 H&H, med lite mer hastighet och energi, verkar onekligen mer respektingivande på älg, likaså .416 Rigby.

Oavsett kaliber och kamring så är alla användbara jaktvapen klena på stora djur. Om man tar hänsyn till djurets kroppsstorlek/vikt och anslagsenergin på projektilen så är även en .577 Tyrannosaur på älg samma sak som att skjuta kråka med ett klent luftgevär, om ens det. Med en .220 Swift så kan man blåsa en kråka i myriader småbitar, den dör direkt. För att uppnå samma förhållande mellan energi och vikt på en ordinär älg så tror jag inte att ens en 210 mm kanon skulle räcka till.

Vi måste alltså förlita oss på en kula som är tillräckligt bra, en som kan förstöra tillräckligt mycket av de vitala organen så att djuret snabbt förblöder. Med bara en lunga skadad så kan en älg springa långt - en björn hinner äta upp stora delar av dig... Det som således behövs är en kula som penetrerar båda lungorna och gärna också stansar hål på andra sidan av djuret så att blödningen påskyndas. Kulan måste hålla ihop vid benträffar för att säkerställa detta. Den typen av kulor är oftast de tyngre i respektive kaliber. .45-70 laddas ofta med lättare kulor och frökenladdningar, inte riktigt ett recept för penetration. Visst, den dödar onekligen, men inte lika snabbt som en .375 H&H med 300 gr kulor, eller en .30-06 med 220 gr, eller en 6,5x55 med 156 gr...

Sen för de som inte provat tro vad fan de vill. Deras åsikter är föga värda.

-- Mats
 
I mitt förra inlägg glömde jag påpeka det mest väsentliga: Om du vill ha en .45-70 så köp en, den duger lika gott (eller dåligt, beroende på hur man ser det) som andra patroner till större vilt.

Jag har själv haft funderingar på en Marlin 1895 i .45-70, inte för att den skulle vara bättre än nåt annat utan för att jag vill ha en - den är rolig att skjuta med. Patronen är också känd för att kunna erbjuda god precision om bössan klarar det, den är mycket vanlig i svartkrutssilhuett till exempel.

Undvik dock "Guide Gun"-utförandet med jättekort pipa och mynningsbroms, även med hörselkåpor OCH pluggar så känns det i öronen... Är du inte redan döv och/eller skotträdd så blir du det väldigt fort.

-- Mats
 
Marlin 45-70

Jag har själv en 45-70:a och har skjutit ett antal älgar och vitsvanshjortar med den. Tidigare använde jag en 308:a.
Jag skulle vilja påstå att båda kalibrarna dödar i stort sett lika bra (=snabbt) vid en god träff. Vid en dålig träff är 45-70:an bättre. Stora kulor gör stora hål. Köttförstöringen är dock lika eller mindre än för en 308:a pga. den låga hastigheten.

Största nyttan av 45-70:an har du helt klart om du jagar i buskig terräng. Vid en träff i en smärre kvist eller liknande ändrar en 30 kalibers kula rikting mer eller mindre. Oftast mera. 45-70:an går rakt igenom alla grenar under 5 cm utan att ändra riktning. Obs! Slugs från hagelgevär är MYCKET KÄNSLIGA för träff i kvistar.

Vad då lätta kulor och frökenladdning? Jag har använt Speers 400 grains kulor och max laddning. Utgångshastigheten är då 520m/s. Detta är visserligen ett problem om älgen är på över 100 m:s håll och har god fart. Förhållet blir längre än man kan tro. Precisionen med den laddningen är prima. Tre skott på 100 m från bänk ger en sammanhängande treklöver. Kulan håller bra ihop vid träff i älg. De kulor jag har hittat har alla vägt över 24 gram av ursprungliga 26, de flesta över 25 gram.
Jag har tänkt försöka med Hornadys 350 grains kulor. Då får man en utgångshastighet på 600 m/s. En kompis har använt dessa med gott resultat.

En annan fördel är att du i de flesta fall tydligt ser var kulan träffar i älgen.

Som bygelrepeter är Marlin 45-70:n med lite träning lika snabb som en 1/2-automat, men betydligt mera funktionssäker. Dessutom är den liten och lätt att släpa på.

Rekylen är visserligen kraftigare än på en 308:a eller 30-06:a men med lite träning vänjer man sig.

Låstiden är något längre än på ett cylinderlås pga. tyngre rörliga delar (=hanen) och längre rörelsebana. Detta stör inte om du har en bra avfyringsteknik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supergeten Studsare. Jakt 15
-Patric- ny studsare.. Jakt 15
eldstad Studsare CG mod 1902 kal 6,5 Jakt 1
brandmansmicke Renovera studsare själv? Jakt 10
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.