Sträv kåsa - hur få fin ?

Hejsan..

Min lilla kåsa jag fick en gång har blivit sträv i trät. Vet inte varför men den känns nästan lite sandpapperliknande i ytan. Varför har det blivit så och kan jag få den len igen genom att putsa den med sandpapper ?

Vad ska jag då använda för sandpapper eller kanske flera olika ?

Kan någon snälla hjälpa mig så jag kan få den len och fin igen :)

mvh // Johannes
 
Gissningsis så har ytbehandling försvunnit, vätska har sugit in i trät och fibrena har rest sig.
Det tar inte många drag med sandpapper att få bort det.
Anledningen att man har flera olika sandpapper är att det går snabbare med ett grovt sandpapper men man får bättre resultat med ett fint.
180-240 korn ger riktigt fin yta men man kanske 120 räcker.
Det är väldigt lite material som ska bort.
(Man räknar alltså antalet sandkorn per kvadratcentimeter eller nått sånt, så lägre tal = grövre papper)

Sen hur man behandlar dom efter det vet jag inte. :)
 
Slipa av med 200-300 papper. Blöt med vatten en stund och låt torka så att fibrerna reser sig. Kör 200-300 en gång till. Upprepa proceduren med finare och finare papper. Ända upp t 1200 papper. Om du är ambitiös kan du avsluta med stålull utan medel i... dvs blöt-torka-slipa...blöt torka slipa... Går ganska fort då det är liten yta vi talar om. Vet ej vad man behandlar en kåsa med... om man ens ska göra det... Normalt när man behandlar träsniderier som skall användas med livsmedel så tror jag man brukar använda paraffinolja...men kolla upp detta för säkerhets skull.... C.O har tidigare sålt en liten förpackning med slippapper som innehåller två ark av varje grovlek...ganska billigt om jag kommer ihåg rätt.... annars kan du kolla Nordell knives på nätet... våtslippapper ¨år utmärkt att använda.
 
CO och Biltema m fl har sortiment våtslippapper. Börja inte för fint för då blir du sent färdig.
Mycket vatten och skölj pappret rent. I gammal tid behandlades allt trå med linolja utspädd med terpentin. Men det smakar linolja. All inoljning av trå bör följa årsregeln, första veckan varje dag, 1a månaden därefter varje vecka, därefter varje månad och efter ett år en gång om året. Givetvis skall överskottet borttorkas och då träet även reser sig av linoljan krävs lite putsning under första veckan oxså.
 
Våtslipa med linolja

När du oljar in kåsan så våtslipa (mycket finkornigt papper) med oljan så täpper olje-fiberblandningen till porerna. När oljan har oxiderat (härdat) efter lång tid så är ytan slät och blank. I bästa fall...
 
Hejsan...

Vad roligt med så många svar och tack för länken till den andra tråden... Uppskattas..

Det verkar som att det råder delade meningar om hur man ska efterbehandla den, jag får se vilken metod jag försöker med men först ska jag se till att putsa upp den som rekommenderas med att börja med grövre sandpapper typ 200 sen gå uppåt ända till 1200...

Spelar det någon roll om man använder våt eller vanligt sandpapper ?

mvh // Johannes
 
Det fungerar med ickehärdande oljor också. Sådant man ska hamaten i eller som ska in i munnen (skedar) kanske man vill ha smakneutralt. Solrosolja fungerar, men man får olja in ofta. Inga härdande oljor med lösningsmedel (för inträngning) i matgrejor. Anna
 
Linolja skapar en tråkig gulaktig beläggning och som bara det ger en dålig smak i munnen.

Hittade en på secondhand får nåt år sedan som jag slipade bort hälften av materialet på och nu är den riktigt bra, indrucken med kaffe.

CO har en bra sats med våtslippapper i olika grovlekar. Blöt kåsan emellanåt och slipade dig ner till 1200-korn och använd parrafin som låter trästrukturen synas. Brukar köra med att när den glidit ur händerna tre gånger får det vara nog.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.