Olja in matredskap av trä.

Nja, jag skulle nog välja något livsmedelssäkert, samt ickehärdande.

Paraffinolja fungerar bra, finns att köpa där man köper arbetsbänkar till kök eller i välsorterade färghandlare.

Matolja som du nämner är ett vitt begrepp. Somliga tränger inte in djupt nog och kan i värsta fall härskna.
Någonting som ringer i bakhuvudet som OK är tistelolja, men det får du kolla upp bättre.
 
Jag har inte tänkt argumentera länge om det här, men många slöjdare använder denna metod. Den är gammal och beprövad, om än tidsmässigt lite opraktisk.
Kallpressad rå linolja kan diskuteras huruvida den alls härdar, det är väl därför den tar så lång tid på sig.
Mina egna smörknivar i köket är oljade såhär och har hållit sig väldigt bra i ca 17 år.

I skolslöjden använder vi paraffinolja till matredskap.
Observera att kokt linolja inte är att rekommendera.
 
Nja, jag skulle nog välja något livsmedelssäkert, samt ickehärdande.

Paraffinolja fungerar bra, finns att köpa där man köper arbetsbänkar till kök eller i välsorterade färghandlare.

Matolja som du nämner är ett vitt begrepp. Somliga tränger inte in djupt nog och kan i värsta fall härskna.
Någonting som ringer i bakhuvudet som OK är tistelolja, men det får du kolla upp bättre.

Nja,på de jag gjorde för ca 5 år sedan använde jag vanlig matolja för att jag visste att det fungerade även om jag är självlärd.Men om nån har använt något annat (Solros-Majs-Oliv-Raps -typ) som det tyckte var bra skulle det vara trevligt om de delade med sig av deras erfarenhet.


peter
 
Jag använder dels en träsked, dels en vrilkåsa. Båda två får efter varje vandring en smörjning med antingen majs- eller rapsolja. Smörjer bara på med lite hushållspapper och låter dra in. Fungerar utmärkt.

Raskesven
 
Jag gillar linolja, bara gnida och låta torka ända till trät inte suger mer. Sen är trä ett levande material och kräver en del underhåll, så några droppar linolja då och då skadar inte.
 
Olja

kan ge smak.

Å andra sidan kan rent trä också ge smak.

Min träkåsa är behandlad med någon brun gucka inuti som just skall motverka smak. Guckan lär vara från Tyskland men jag vet inte alls vad det är.

Thure
 
Jag använder dels en träsked, dels en vrilkåsa. Båda två får efter varje vandring en smörjning med antingen majs- eller rapsolja. Smörjer bara på med lite hushållspapper och låter dra in. Fungerar utmärkt.

Raskesven

Får se om jag gör en träsked,plastisen jag har är bara såååå bra (som en sked kan vara) och det funkar bergis att göra en sammalikadan i trä, ska kolla på det. I söndags blev det en 'röraduktigtigrytan-mojäng' och igår en smörkniv, tänkte att det är lika bra att köra på när ångan är uppe, sas.
I övrigt-se nedan.

Jag gillar linolja, bara gnida och låta torka ända till trät inte suger mer. Sen är trä ett levande material och kräver en del underhåll, så några droppar linolja då och då skadar inte.

Gnida-dutta-torka-smörja, behövs det verkligen?

Räcker det inta att dränka sakerna i oljan och låta stå ett dygn,och sedan torka av överflödet med hushållspapper? Kanske upprepa proceduren nån gång ibland. De innan fick en (1) omgång och har hållit hittills och de är flitigt använda milt sagt, inte stekspaden kanske, men de andra.

kan ge smak.

Å andra sidan kan rent trä också ge smak.

Min träkåsa är behandlad med någon brun gucka inuti som just skall motverka smak. Guckan lär vara från Tyskland men jag vet inte alls vad det är.

Thure

Brun gucka låter inte nyttigt, men kanske funkar iaf. Är du säker på att det inte bara är kaffet?


peter
 
Jordnötsolja

Hej.
Min farfar använde alltid jordnötsolja på utsidan när han gjorde träkåsor, så jag har tagit efter det och är mycket nöjd.
Finns att köpa på apoteket.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.